Als de maan in Nederland is, Welke andere landen zien hem dan ook?

Dus, als hier in Nederland de maan in de lucht is.. welke andere landen zien de maan dan ook?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

Dat is niet te zeggen, dat hangt er vanaf waar de maan precies aan de hemel staat.

Als de maan loodrecht boven je staat, dan zou je vanaf elke plek die hemelsbreed gemeten over het oppervlakte van de aarde minder dan 10.000 kilometer (dat is de afstand van de pool tot de evenaar) ver weg is de maan boven de horizon moeten kunnen zien.

(Er kan natuurlijk altijd wel ergens een wolkje, bergje of iets anders in de weg staan maar het gaat om het idee.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je bedoelt 'in Nederland " zichtbaar" is!'
Even los van bewolking en andere aardse belemmeringen zoals gebouwen en bergen:
De Maan staat op een gemiddelde afstand van 380.000 km van de Aarde.
De Maan draait in ongeveer dertig dagen om de Aarde en heeft altijd dezelfde kant naar de Aarde gericht.
Zodra de Maan niet meer precies tussen Zon en Aarde staat valt het eerste streepje licht op het voor ons zichtbare maanoppervlak.
Het maakt daarbij niet uit waar op Aarde je bent, want de Aarde draait ook om z'n as, en dat betekent dat in de loop van het etmaal de Maan waarneembaar is (geweest) vanaf bijna elke plekje op Aarde (uitzonderingen zijn de poolgebieden, maar dat voert te ver om hier uit te leggen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De maan staat relatief gezien stil tegenover de Aarde.
Met relatief bedoel ik dat de maan in 28 dagen rond de Aarde draait en de Aarde in ongeveer 24 uur om haar as. Doordat de Aarde draait lijkt het of de hemellichamen opkomen in het Oosten en ondergaan in het Westen. Zo gaat dat ook met de Maan.
Dus ieder land krijgt tijdens 'zijn' nacht de Maan te zien.
Uw vraag is niet anders te beantwoorden vrees ik, zelfs in hetzelfde land zal er een verschil zijn in tijd, de bewoners in het Oosten zullen de maan sneller zien dan de bewoners in het Westen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hele goede antwoorden al volgens mij. Toch een kleine aanvulling, als de maan net zichtbaar is en opkomt aan de horizon in het oosten van Nederland, dan ziet een groot deel van Rusland en Azië hem nog (net) in het westen ondergaan. En als hij in Nederland ondergaat in het Westen dan zien het Oostelijk deel van de America 's hem (net) opkomen in wat voor hun het oosten is. Er is alleen een strook aan de andere kant van de aarde die de maan niet tegelijk met ons kan zien. Grofweg de gehele stille oceaan met alle landen die daar aan grenzen: Nieuw-Zeeland, Australië, Japan, Indonesië, het oosten van China en het westen van de America's.