Wat gebeurt er als een zwart gat een ander zwart gat opzuigt

(Denk maar aan onze buurmelkweg)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wtf is een buurmelkweg? Wel leuke vraag trouwens:)
Cryofiel
13 jaar geleden
Onze buurmelkweg is het melkwegstelsel dat naast ons eigen melkwegstelsel ligt - wat zou het anders kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja dat klinkt heel logisch maar ik vond niks toen ik het opzocht op google...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch is het een woord

Antwoorden (4)

Niets, het zwarte gat zuigt het op.. En daarna wordt die weer opgezogen door een ander zwart gat, en zo gaat het door tot er nog maar 1 is :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan helemaal niet vriend. Heb jij dat ooit gehoord dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er in de aardrijkskundeles wel vaak over gespeculeerd... ben helaas vergeten tot welke conclusie we ook al weer waren gekomen... waarschijnlijk dat het inderdaad onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;)
Cryofiel
13 jaar geleden
Waarom zou het onmogelijk zijn?
Tijdreizen toch? Of was dat
Met een zwart een een wit gat? Dan krijg je een wormgat. En dan kun je tijdreizen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oja? hoe dan wel?
daar kun je rijk mee worden, als je weet hoe je moet tijdreizen... je zou de 1e zijn die weet hoe het moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meerdere manieren om tijd te reizen (snelheid van t licht ed) ik heb het nagezocht, het was een zwart gat een een wit gat. Maar goed, stel dat een zwart gat een wit gat zou opzuigen, wat moeten we daar dan mee? Met een ruimteschip erheen? Ik weet niet of dat wel mogelijk is. Er bestaat op zich wel een theorie dat je op antimaterie zou kunnen reizen om lange afstanden af te leggen in de ruimte, maar niemand weet of dat wel mogelijk is. En stel dat je er bent en door het zwarte gat dat het witte gat zou hebben opgezogen vliegt, wie weet wat er dan gebeurd? Stel dat je in losse atomen aan de andere kant (andere tijd) er weer uit komt? En je weet natuurlijk nooit naar welke tijd je vliegt (toekomst/verleden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, goed dat je het hebt nagezocht ;) maar om het samen te vatten. alles is nog geheel hypothetisch. witte gaten, wormholes, tijdreizen.
er is nooit bewezen dat het kan, en ook is men er niet uit hoe het zou moeten kunnen. (er zijn veel verschillende theorieën hoe het zou moeten, maar geen vaste theorie) en je kunt niet met de snelheid van het licht vliegen/voortbewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik wel, daarom denk ik niet dat ik er rijk mee kan worden. Het is allemaal pure theorie. In praktijk is het sowieso (nu zeker) onmogelijk
Wanneer twee zwarte gaten elkaar tegenkomen, wordt niet gesproken over het opzuigen van het ene gat door het andere, maar van een botsing tussen beide zwarte gaten.

Omdat het uiterst onwaarschijnlijk is dat twee zwarte gaten op een frontale ramkoers liggen, zullen ze waarschijnlijk eerst om elkaar heen draaien. Door de wrijving met het gas dat ze samen aanzuigen, en doordat ze samen flinke zwaartekrachtsgolven genereren die de ruimtetijd vervormen, komen ze steeds dichter bij elkaar. Uiteindelijk zullen ze botsen - eigenlijk is dat meer een versmelting dan een botsing.

Bij zo'n botsing komt extreem veel energie vrij. Zoveel, dat de ruimtetijd tot in de wijde omgeving flink wordt vervormd. Zwaartekrachtsgolven zullen lange tijd door de kosmos razen.

Enige achtergrondinformatie kun je lezen in onderstaande twee bronnen. Voor meer informatie zou je kunnen zoeken op de volgende termen:

--  botsing "zwarte gaten"
--  collision "black holes"
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor het enige goede antwoord hier :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ wow, mooi antwoord