Hoe had leven op aarde geweest als de aarde groter had geweest?

Dan bedoel ik meer zwaartekracht bv mischien zijn er ook andere effecten die erbij komen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is niet waar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat jij de documentaire "Alien Planet" heel interessant zou vinden.
http://www.youtube.com/watch?v=u6lkmK3kEEE In deze documentaire wordt door wetenschappers gespeculeerd over hoe het leven op een andere planeet zich zou kunnen ontwikkelen, rekening houdend met zwaartekracht, luchtdruk, chemische samenstelling, temperatuur, en dat soort zaken.

Antwoorden (3)

De zeedieren zouden weinig anders zijn , de landdieren zwaarder gebouwd en gedrongener.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ga er dan vanuit dat alle andere factoren hetzelfde blijven als nu dus een verhoudingsgewijs gelijke atmosfeer, de luchtdruk zou dan hoger zijn omdat alles zwaarder is.
Omdat dieren en planten in water (zowat) gewichtloos zijn zal alleen de massatraagheid toenemen.
Doel je misschien op de planeet Gliese , die groter is dan de aarde maar er verder veel van weg heeft , zoals men vermoedt?
Ik hoop dat je beseft dat deze veronderstellingen wel eens onjuist kunnen blijken te zijn, een planeet op zo een grote afstand, daar kan men met zekerheid weinig meer van zeggen dan het vermoedelijke formaat 9of massa-effect0 en zijn afstand /effect op de daar aanwezige ster/zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Aarde is 4,8 miljard jaar oud en de Aarde was heel lang onleefbaar (giftig , heet)
Eerst waren er ‘stromalieten’ 3.5 miljard jaar geleden….toen kwamen er meercelligen 1.7 miljard jaar geleden ...Vanaf het Cambrium (600 miljoen jaar) kwam er eindelijk een explosie van leven. Het eerste leven op land : planten. In het Carboon (350 miljoen)kwamen de eerste reptielen.
Naar het einde van het Trias kwamen heel bescheiden de eerste zoogdieren. In het Jura waren er reusachtige reptielen ....die weer verdwenen op het einde van het Krijt (60 miljoen jaar geleden) . In het Oligoceen verschenen de eerste varkens (15 miljoen jaar)
Pas in het Kwartair(2 miljoen) verschenen mensachtigen ,mammoeten , holenberen en reuzenwolven ...op de mens na zijn die ook weer verdwenen.
Wat U vandaag ziet is alleen een momentopname van de Aarde.
Alle leven heeft zich aangepast aan de omstandigheden , er is evolutie en er is distinctie.
Wanneer ongeveer dezelfde Aarde veel groter zou geweest zijn ...zouden de omstandigheden allicht anders geweest en zoude evolutie ook anders verlopen.
Het leven zou zich aanpassen aan die grote druk ....trouwens er leven vissen en andere dieren in de diepzee tot een diepte van 10.000 meter ....dieren die een druk kunnen weerstaan ...als zou de Aarde zo groot als Jupiter zou zijn.
Het leven heeft zich toevallig ontwikkeld en die kans zou er in geval van een grotere Aarde ook zijn.
Hoe we er zouden uitzien is een raadsel ......misschien heel dikke wenkbrauwen zoals kamelen tegen het stof , misschien met een vacht als een beer tegen de kou , misschien deden we wel een winterslaap of hadden we massaal platvoeten of maat 75 door de grote druk.
Allemaal speculaties op iets als ...indien…..
Maar het is nu niet zo ......we zullen moeten wachten op buitenaards leven om daar een inzicht in te krijgen ,helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is simpel, hoe meer zwaartekracht hoe zwaarder je bent