String theorie. Waar of onwaar?

Dr Michael Green ontwikkelde de String Theory om hierbij een Theory of Everything te bereiken. Hij bouwde verder op de relativiteitstheorie en de wetten van kwantum mechanica. Hoewel dr. Hawking de String Theory de beste kandidaat vind, lijkt hij niet geheel overtuigd. Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De snaartheorie geeft op dit moment de best werkende methode om de relativiteitstheorie en quantummechanica samen te voegen. Eigenlijk bevind het zich momenteel meer in de hypothetische fase dan in de theoretische - vooral het feit dat de benodigde snaren zowel direct als indirect nog niet zijn waargenomen (althans, niet zodanig dat het niet op andere manieren uit te leggen is) zorgt hiervoor.

Tot op heden is men geen dingen tegengekomen die met geen enkel model van de snaartheorie strookt. We kunnen dus nog niet zeggen dat het niet klopt. Echter, het is vooralsnog ook nog niet goed gelukt om voorspellingen te doen (en belangrijker: testen) die alle andere mogelijkheden uitsluiten, dus we kunnen ook nog niet zeggen dat het een betere verklaring geeft dan wat we hebben. De hoop is voorlopig gevestigd op de LHC, wanneer ze dat ding eindelijk goed aan de praat krijgen. Deze zou weer een heel blik aan nieuwe gegevens moeten vinden, waarmee we weer een duidelijkere onderzoeksrichting in geduwd kunnen worden.

Voor wat andere details over de theorie, kun je de link hieronder volgen. Antwoordman's video (hoewel hij het niet is die spreekt, naar ik aanneem) is ook de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaat geen 'formule' van everything. Als die bestond, dan zou dat inclusief alle gedachten over de theorie zijn. Dat kan niet, want een formule die zichzelf moet bewijzen, kan niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op zich kan 't wel zo uitpakken dat je werkelijk kunt werken met de stringtheorie, als die theorie op die schaal klopt. Maar als zijnde een theorie van alles zal ie incompleet zijn. Niemand kan mij garanderen dat als je verder kan inzoomen, dat je niet weer een hele andere wereld krijgt. Zelfs niet als er herhaalbare proeven worden gevonden die wijzen op een correcte theorie. Ik beweer dus dat er altijd weer nieuwe theoriën (die dieper zitten) zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt altijd de redenatie maken: 'Hoe was 't dan daarvoor?'. Simpelweg hierom kan de huidige theorie niet compleet zijn.
Omdat het een theorie is, spreek je je eigen vraag tegen. Een theorie kan altijd waar en onwaar zijn, anders wordt het een feit.

Omdat de eerstgenoemde theorieen niet sluitend zijn, is ook zijn theorie nooit sluitend te krijgen.

In het geval van de string theorie, is het zo dat een hypothese wordt gedaan gebasseerd theorieen. Dus niet gebasseerd op een waarneembaar feit. Daarmee wordt bewijzen uitermate moeilijk, zelfs wanneer 1 van de onderliggende theorieen bewezen wordt.