Hoe ver moet een meteoriet minstens van ons vandaan zijn bij ontdekking zodat we er nog wat aan kunnen doen voor die in de aarde in slaat?

Mijn zoon heeft de film Armageddon gezien. Daar werd een asteroïde ontdekt met het formaat van Texas die over een maand zou in slaan op aarde en daar konden ze nog wat aan doen ....

Mijn zoon wil nu weten wat de minimale tijd is die we nodig hebben om iets te doen aan een asteroïde of meteoriet of wat dan ook voor die in slaat op aarde en wat gaan we dan doen? Ligt er een plan klaar voor zo iets?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nasa is wel bezig om technieken te ontwikkelen om astroïden uit hun baan te stoten of ze te vernietigen maar helaas is men zover nog niet. De ruimtevaartorganisatie ESA daarintegen heeft in 2004 het project “Don Quijote” gestart dat zich gaat toeleggen op het onderscheppen van bedreigende asteroïden.
Zie: http://www.kennislink.nl/publicaties/don-quijote-trekt-ten-strijde-tegen-asteroiden.
Ze moet sowieso nog buiten onze dampkring zijn wil men ze kunnen vernietigen of uit haar baan kunnen stoten. Als de asteroïde eenmaal in onze dampkring is, is het echt te laat om ze nog te kunnen onderscheppen.

Er komen regelmatig kleine brokjes ruimtepuin in onze dampkring terecht. Maar deze kunnen geen kwaad omdat ze verbranden tijdens hun vlucht door onze dampkring. Je ziet ze als een lichtend spoor aan onze hemel ( meteoor ) ze worden ook wel vallende sterren genoemd. Het wordt pas een probleem als een astroïde van afzienbare afmeting op ramkoers met onze Aarde ligt. Deze kans is ontzettend klein. Alhoewel nog niet zolang geleden er eentje ingeslagen is in Rusland en deze was niet zo groot maar zorgde al voor een enorme ravage. Toeval?...Intussen houden telescopen over de hele Aarde wel de hemel in de gaten, vooral de Aardscheerders ( dat zijn astroïden die in een vaste baan rakelings langs onze Aarde vliegen ) maar zoals je ziet met als voorbeeld Rusland kan er altijd eentje over het hoofd worden gezien....

Toegevoegd na 4 minuten:
Op de maan zijn heel veel kraters te zien van meteoriet inslagen. Onze maan beschermt ons ook deels voor de inslagen van meteorieten. Dat is ook de reden dat Mars bijvoorbeeld veel meer meteoriet inslagen kent dan onze Aarde omdat ze geen manen van betekenis heeft. De twee manen die Mars bezit zijn eigenlijk ingevangen planetoïden van enkele kilometers doorsnee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De door jou aangehaalde missie bestaat slechts op papier en er zijn, voorzover mij bekend, geen plannen om hem daadwerkelijk uit te voeren. Zie dit bericht uit 2011: http://planetarydefense.blogspot.nl/2011/08/media-confusion-on-esa-don-quijote.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lastig om een beste antwoord te geven maar hier staat in ieder geval iets over afstand en het is duidelijk dat er in ieder geval over nagedacht IS....

Andere antwoorden (2)

Die film bevatte uiteraard onzin. We hebben op dit moment geen enkel middel om een rots die op de aarde afstormt te stoppen. Onze enige bescherming is de dampkring die miniscule steentjes verbrandt. Of we die middelen ooit gaan krijgen is koffiedikkijkerij.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar waarom zou je er geen raket op af kunnen sturen die de meteoriet laat ontploffen gedeeltelijk of wellicht van richting veranderen? Ik kan mij ook niet voorstellen dat ze lijdzaam gaan zitten toekijken?
Die vraag is niet te beantwoorden omdat dit heel erg van het formaat, de snelheid en de baan van de betreffende kei af hangt. Daarnaast beschikken we op dit moment nog niet echt over middelen om er iets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tuurlijk kun je een antwoord geven, je kunt zelf zeggen bij welk formaat het fout gaat aflopen en wat je er dan nog aan zou kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De hoeveelheid energie die vrijkomt is afhankelijk van de massa en de snelheid. Hoe sneller de meteoriet gaat, hoe kleiner de massa nodig om hetzelfde effect te krijgen met een grotere massa en lagere snelheid. Hoe hoger de snelheid hoe minder tijd je hebt om iets te doen dus hoe eerder je hem moet ontdekken. De meteoriet uit Rusland wordt geschat op een formaat van 17 meter, gewicht 10 ton en een snelheid van 54.000 km per uur. Laat het ding twee keer zo hard gaan en de stad waar hij in de buurt was, was vast met de grond gelijk gemaakt. Niemand zag hem aankomen en we hebben niet de middelen om er iets aan te doen en je kunt aan verschillende knoppen draaien. Kortom een eenduidig antwoord op de vraag is niet mogelijk.