waarom loopt de stofstaart van een komeet achter de komeet aan?

In principe beweegt een komeet ten opzichte van zichzelf niet. Ten opzichte van de aarde en de zon en andere planeten uiteraard wel. Maar deze staan niet met elkaar in contact anders dan door lege ruimte en zwaartekracht. Immers snelheid is relatief. Ook ondervind de komeet zelf geen wrijving.
Waarom gaat het gas en stof wat in principe vanuit de komeet alle kanten opgaat dan achter de komeet aan? Zou het niet een uitbreidende bol in alle richtingen moeten zijn?
Ik heb het hier dus niet over de plasma staart die onder invloed van de zonnewind van de komeet afgeblazen wordt in tegenoverliggende richting van de zon.

Toegevoegd na 16 uur:
Nogmaals: Ik heb het hier niet over de plasma staart die onder invloed van de zon van de komeet afgeblazen wordt in tegenoverliggende richting van de zon!

De komeet beweegt zich in een vacuüm en spint en tolt. Op diverse plekken in het oppervlak raken stofdeeltjes los en schieten dus in de richting waarin ze toevallig losraken. Deze zouden mijn inziens die kant op moeten blijven gaan en hun snelheid ten opzichte van de komeet vasthouden.

Dit doen ze niet. Ze slepen achter de komeet aan, die dus wat hen betreft niet in een specifieke richting beweegt.

Waarom?

Toegevoegd na 16 uur:
Even een afbeelding toegevoegd van hale bob. Duidelijke zichtbaar zijn de twee staarten (de plasma staart die met de zonnewind mee gaat, en de stofstaart die de komeet in richting volgt)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Zie een komeet als een ballon, als je een piepklein gaatje prikt in een ballon, stuwt hij zich voort door de straal lucht die uit de ballon komt, hierdoor gaat hij natuurlijk naar voren. Kijk naar een raket, de raket wordt altijd gevolgd door de rook en het vuur. het is dus een aandrijving wat in het geval van de komeet gassen zijn. Een ballon zou natuurlijk klappen maar door de dichtheid van de komeet kan er natuurlijk een flinke druk zijn opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een komeet wordt niet voortgestuwd door zijn stofstaart. (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een komeet beweegt zich rond de zon zoals de aarde dit doet. Dit is de reden waarom kometen om een aantal jaren terug tevoorschijn komen. Zonnewind is de reden van de staart. Daarom dat de staart altijd tegenovergestelde richting van de zon is gericht.
Natuurlijk is het mogelijk dat er door explosies de baan van de komeet wat wordt veranderd, Als de staart, als stuwing van de komeet zou dienen dan zou de staart achter de komeet moeten onstaan. Maar het matriaal wordt vooraan de komeet losgewerkt.
Bekijk het zoals een ruimtevaartuig in de dampkring van de aarde terug komt.
De komeet beweegt ten opzichte van de zonnewind en het zonlicht. De fotonen van de zon hebben genoeg impuls om de stofjes af te remmen, maar de impuls is niet voldoende om de komeet merkbaar af te remmen. Het zonlicht is ook verantwoordelijk voor het losmaken van klein materiaal van de komeet, doordat het frontoppervlak van de komeet wordt opgewarmd. Vervolgens remt het zonlicht dus ook deze moleculen nog af, waardoor de staart van de komeet altijd van de zon afstaat, behoudens optische verschijnselen, door de bewegingen van de Aarde ten opzichte van de komeet en zijn staart.

Toegevoegd na 17 minuten:
De gassen die van de komeet afkomen breiden zich natuurlijk ook uit naar voren en naar de zijkanten van de komeet, daarom is de staart ook veel breder dan de komeet. De komeet is alleen wel erg koud bij binnenkomst zodat de middelbare snelheid van die gassen niet zo hoog is. Literatuur geeft toch nog oppervlaktetemperaturen van 200 tot 350 K als de komeet dicht bij de zon is, dus snelheden van tot 0.5 km/s zijn wel aannemelijk, en in de tijd dat een komeet zich door het zonnestelsel beweegt zal het gas zich dus flink uitbreiden, waardoor de coma vaak volumineuzer is dan de zon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt door de zonnenwind en de beweging van de komeet.
De komeet wordt vooraan opgewarmd en het loskomende materiaal wordt naar achteren gedrukt door de zonnenwind.
Ik denk niet dat je daar meer moet achter zoeken
Bekijk het als in een wind tunnel
Robert