Waarom is de maan niet vol verlicht, terwijl de zon recht ertegenover staat?

Op dit moment staan de zon en de maan op dezelfde hoogte in de hemel, het rare is dat de maan iets meer dan de helft verlicht is... Who knows??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (8)

Omdat de aarde voor het licht van de zon staat, vanaf de maan gezien dan..
Daardoor zie je de schaduw van de aarde, op de maan, en lijkt het of je hem niet helemaal ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen bij een maansverduistering is er sprake van het effect van de aardschaduw op de maan, schijngestaltes ontstaan anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment is er geen maansverduistering, op de foto is gewoon een halve maan zichtbaar in een nog lichtblauwe lucht, daardoor lijkt de maan minder licht dan in een donkere avondhemel.
Dit komt omdat de aarde er gedeeltelijk voor staat, er schamt dus nog een beetje licht langs de aarde op de Maan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is momenteel geen sprake van een maansverduistering, dus de aarde staat er niet gedeeltelijk voor.
Ik begrijp niet wat je bedoeld met dezelfde hoogte maar het is in ieder geval niet de schaduw van de aarde. In dat geval is er sprake van een (gedeeltelijke) maansverduistering. Antwoord op je observatie kan ik dus niet geven maar deze link naar de maanstand van vandaag geeft iig de juiste stand aan.

http://www.kalender-365.nl/maan/maankalender.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je waarneming berust op gezichtsbedrog; onze ogen zijn niet geschikt om op die schaal perspectief te zien en dus zien wij zon, maan en sterren alsof ze op de zelfde afstand van ons vandaan staan. In werkelijkheid staat de zon zo'n 390 maal verder bij ons vandaan dan de maan. De zon staat alleen schijnbaar recht tegenover de maan en er is al helemaal geen sprake van dat de aarde tussen de zon en de maan zou staan (dat is een maansverduistering).

Op onderstaande site kun je een wat beter beeld krijgen van wat er allemaal speelt:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn de schijngestalten van de maand

De zon verlicht maar de helft van de maanbol, namelijk de kant die naar de zon is gericht.
Vanaf de aarde zien wij de maan meestal vanuit een andere richting, waardoor de maanhelft die wij zien niet helemaal verlicht is (bij nieuwe maan zelfs helemaal niet), vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je foto is goed te zien dat de zon van rechts komt.
Dus schijnt hij tegen de rechterkant van de maan en blijft de linker kant van de maan in de schaduw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je waarneming klopt van geen kant. de maan staat niet op dezelfde hoogte als de zon, de maan bevindt zich nu minimaal 5 graden van de ecliptica. de aarde staat er gedeeltelijk voor. daarom zie je maar een halve maan. daar is het nu grotendeels aardeverduistering :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de zon en de maan op dezelfde hoogte boven de horizon staan, staan ze niet recht tegenover elkaar vanaf de aarde gezien. Dan zou de een bijvoorbeeld 10 graden boven de horizon moeten staan, en de ander er 10 graden onder. De onderlinge hoek als ze alletwee boven de horizon staan is twee keer de hoek die ze elk boven de horizon staan, vandaar dat het gedeelte van de maan dat naar de aarde gericht is niet helemaal verlicht is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een deel van de achterkant is nu dus wel verlicht. Heeft niets met de schaduw van de aarde te maken.