Was het voordat we licht hadden echt pikdonker of juist 1 feest van verlichting?

Tegenwoordig kun je amper naar de sterren kijken door het verstrooide licht. En zou je denken dat het echt donker was als de zon onder ging. Maar aan de ene kant, er zijn miljarden sterren die dan juist doorschijnen. Zou het dan juist een feest geweest zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het sterrenlicht bij -echt- donkere hemel is inderdaad een feest. Hoe raar het ook klinkt: het is dan wel erg moeilijk om de sterrenbeelden te herkennen... De sterren gaan natuurlijk niet meer licht geven als er geen strooilicht van aardse oorsprong is. Maar door de donkerder lucht zie je heel veel meer sterren.

Zonder aardse verlichting is er natuurlijk veel minder licht van de sterren alleen - maar daar wennen je ogen aan. In de woestijn, heb ik me laten vertellen, is de sterrenhemel inderdaad een feest.

Op heldere nachten zag de hemel er natuurlijk schitterend uit, maar als het bewolkt was, was het zo donker dat je werkelijk geen hand voor ogen zag. Tenzij de maan achter de wolken scheen en je nog een beetje een grijze glans kon waarnemen. Ga maar eens ergens in de rimboe kamperen, dan weet je hoe onze voorouders zich gevoeld hebben.

Het hangt erg van de maanstand af. Ooit ben ik in de nacht met een auto over de Andes getrokken in het pikdonker, geen enkele lamp. Maar de maan was vol en dus was alles fraai blauw verlicht. Je mag dat best een feestje noemen, al vroor het behoorlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100