Was het voordat we licht hadden echt pikdonker of juist 1 feest van verlichting?

Tegenwoordig kun je amper naar de sterren kijken door het verstrooide licht. En zou je denken dat het echt donker was als de zon onder ging. Maar aan de ene kant, er zijn miljarden sterren die dan juist doorschijnen. Zou het dan juist een feest geweest zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil of er wel of geen maan is maakt veel meer uit voor de hoeveelheid licht 's nachts dan die sterren. Dus ook toen was het een stuk donkerder als er geen maan was of alleen een sikkeltje en veel meer licht bij volle maan.

Het beste antwoord

Het sterrenlicht bij -echt- donkere hemel is inderdaad een feest. Hoe raar het ook klinkt: het is dan wel erg moeilijk om de sterrenbeelden te herkennen...
De sterren gaan natuurlijk niet meer licht geven als er geen strooilicht van aardse oorsprong is. Maar door de donkerder lucht zie je heel veel meer sterren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zonder aardse verlichting is er natuurlijk veel minder licht van de sterren alleen - maar daar wennen je ogen aan. In de woestijn, heb ik me laten vertellen, is de sterrenhemel inderdaad een feest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op heldere nachten zag de hemel er natuurlijk schitterend uit, maar als het bewolkt was, was het zo donker dat je werkelijk geen hand voor ogen zag. Tenzij de maan achter de wolken scheen en je nog een beetje een grijze glans kon waarnemen.
Ga maar eens ergens in de rimboe kamperen, dan weet je hoe onze voorouders zich gevoeld hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is weinig prettiger om te slapen dan echt donkere nachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adriek, neem rolluiken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat slapen gaat wel, maar frontaal op een boom knallen als je even wil gaan piesen buiten je grot, dat is dan weer minder.
Het hangt erg van de maanstand af. Ooit ben ik in de nacht met een auto over de Andes getrokken in het pikdonker, geen enkele lamp. Maar de maan was vol en dus was alles fraai blauw verlicht. Je mag dat best een feestje noemen, al vroor het behoorlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het sterlicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hemel was vol sterren, maar het blauwige licht was het meest aparte, staat me nog bij. Heel vreemd, beetje eng. Ik heb wel eens op een hele donkere plek op mijn rug naar de sterren liggen kijken in de pikdonkere nacht. Overweldigend. Werkelijk, ik lag helemaal sprakeloos, zo/n schoonheid.
Als het zomer is een keer naar een klein eilandje in Griekenland gaan en dan om middernacht op het strand gaan liggen . Schitterend. Je ziet de hele melkweg. Onvergetelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh ja! zo ergens kamperen in Amerika, en dan van verrukking met mijn hoofd buiten de tent liggen,(omdat het nog niet warm genoeg was om zonder tent te slapen). Overgetelijk.