Hoeveel geld wordt er jaarlijks door de Nederlandse overheid aan sterrenkundig onderzoek besteed?

En wie beslist überhaupt hoe groot het bedrag is dat wordt toegezegd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vermoed dat dit net zoals in België , wanneer het om professioneel onderzoek gaat , wordt gekaderd in het nationaal en federaal budget voor 'Wetenschappelijk Onderzoek' .
Universiteiten nemen hieruit een flinke hap. Er zijn op gebied van Sterrenkunde heel wat samenwerkingsverbanden met de ESA , de NASA , Europese Instellingen , scholen , Weerkundige Diensten , Volksterrenwachten ....die allen wel in aanmerking komen voor subsidiëring . Er kunnen ook afzonderlijk nog projecten worden ingediend , die mogelijks na beoordeling in aanmerking komen. Ook stichtingen en VZW's kunnen beperkte subsidiëring krijgen ,maar dat hangt af van de doelgroep. er kunnen zo toelagen komen of personeel , wanneer de doelgroep 'jongeren' is. De oorsprong van die toelagen kunnen federaal zijn ,provinciaal en gemeentelijk. Misschien zijn er ook wel projecten die Europese steun krijgen.
Om daar een eensluidend bedrag op te plakken lijkt mij iets onmogelijk. Wel kan men bij het Ministerie van 'Wetenschappelijk Onderzoek (Bel) , navraag doen hoe de verdeelsleutel op de verschillende domeinen ligt .