Zijn de kleuren van hubble's foto's echt?

Ik kwam deze foto tegen, blijkbaar van de hubble. Zijn de kleuren hierin echt? want ik had nooit gedacht dat het heelal zó kleurrijk was....
http://images.nationalgeographic.com/wpf/media-live/photos/000/458/overrides/space174-hubble-wings-angel_45873_600x450.jpg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Ja die foto's zijn echt.
11 jaar geleden
Nee, de kleuren worden later toegevoegd.

Onder andere om de details te versterken of om zaken te laten zien die voor een menselijk oog onzichtbaar zijn.

Voor een filmpje en meer informatie daarover kan je eens op onderstaande site kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide antwoorden hierboven zijn correct, de foto's zelf zijn echt en er worden inderdaad kleuren toegevoegd.

De kleuren in het heelal zijn echt, de kleuren van de foto's zijn later toegevoegd (zoals hierboven staat). Dit wordt gedaan omdat de foto's niet in kleuren worden genomen maar door middel van een infrarood camera.

Een infrarood camera wordt gebruikt omdat hoe verder een sterrenstelsel van ons af gaat, hoe meer 'rood' het wordt, totdat het infrarood wordt en dan kunnen wij het niet meer zien met onze ogen. Dit wordt het DopplerEffect genoemd http://nl.wikipedia.org/wiki/Dopplereffect

Voor meer informatie over Hubble en het doppler effect: http://www.youtube.com/watch?v=gxJ4M7tyLRE&feature=plcp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval is het resultaat ontstaan door het toekennen van kleuren aan de zwart/wit-schalen van drie soorten filters. In dit geval:
Filternaam - kleur:
F160W (H) rood
F110W (J) cyaan
F657N (H-alpha) blauw

De rood- en cyaancomponent van de drie kleuren zijn toegekend vanuit een infraroodcamera. Dat zijn geen voor het oog zichtbare kleuren. Het eindresultaat kan dus alleen een benadering of schatting zijn van de werkelijke kleuren (vooropgesteld dat dat uberhaupt de doelstelling was van NASA in dit geval).
De blauw-component is gemaakt met de WFC3/UVIS-camera. Die maakt gebruik van 47 optische kleurenfilters (en een UV-filter; die is hier niet van toepassing). De blauw-component van de kleur in de foto zal dus het dichtst tegen de werkelijkheid aanliggen miocht je zelf superogen hebben die zo ver konden kijken dat ze dit sterrenstelsel zouden kunnen zien in fatsoenlijke resolutie.