Hoe oud is de energie van de zon?

Het duurt ongeveer acht minuten voor het licht om de afstand zon-aarde af te leggen, maar het licht wordt door kernfusie in de kern van de zon gemaakt en het moet dus ook de afstand kern-oppervlak afleggen. Ik kan me voorstellen dat er in de tussentijd nogal wat gebeurd met die energie.

Dus hoeveel tijd zit er tussen het ontstaan van de energie door kernfusie in de kern, en de aankomst op aarde van die energie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
enkele miljoenen jaren

Antwoorden (1)

Zoals gezegd dus miljoenen jaren. Zie hieronder hoe dat in zijn werk gaat:

De proton-protoncyclus is één van de twee belangrijke groepen kernfusiereacties in "zwakkere" sterren zoals onze zon. Bij de proton-protoncyclus worden in verschillende stappen vier waterstofkernen (protonen) omgezet in een heliumkern (alfadeeltje).
Eerst komen twee protonen samen en versmelten tot een deuteriumkern, onder uitstoting van een positron en een elektron-neutrino. De deuteriumkern vangt nog een proton in en wordt daarbij een helium-3 kern onder uitzending van een foton (gammastraling). Twee helium-3 kernen fuseren uiteindelijk tot een helium-4 kern en twee protonen. De positronen worden samen met de elektronen geannihileerd onder vorming van gammastraling; hoogenergetische fotonen ver buiten het spectrum van zichtbaar licht. Echter, deze fotonen doen er duizenden eeuwen over om met horten en stoten hun weg naar het oppervlak te vinden waar ze als zichtbaar licht aan het oppervlak treden.