Waarom is er geen geluid in het heelal?

Ik heb gelezen op het internet dat in het heelal geen geluid mogelijk is.
Hoe kan het dan dat ruimtevaarders dan met elkaar, en zich met de aarde verstaanbaar kunnen maken?
Enkele jaren geleden waren er ook geluiden uit de ruimte ontvangen door nasa of door een nederlands antenne station.
En hoe zit het dan met de oerknal?
Was daar dan geen geluid bij?

Toegevoegd na 16 minuten:
Bij communicatie met de aarde moeten ze door een microfoon spreken, en is de tegenpartij te horen door een luidpreker.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De astronauten bevinden zich in een met lucht gevulde ruimte. Ook in hun pakken zit lucht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grappige is dat die oerknal GEEN echt geluid maakte ;)
Eigenlijk een 'stille explosie /'uitzetting' dus en die later door omzetten van trillingen/frequenties zijn omgezet ( de Planck /satelliet) theorie :)
http://www.washington.edu/news/2013/04/04/listening-to-the-big-bang-in-high-fidelity-audio/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De fout in veel SF-films is dat je explosies en schietgeluiden hoort in de ruimte, dat kan niet. http://listverse.com/2007/11/23/top-10-errors-in-science-fiction-movies/
nummer 4
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@MrTomaat
Je hebt (groten)deels gelijk. Veel explosies laten een enorme wolk gas ontsnappen (ook in SF-films) wanneer dat gas tegen je schip aan botst dan kun je dat wel degelijk horen. Maar ik zal niet ontkennen dat het botsen van dat gas tegen je eigen schip over het algemeen zelden het geluid is wat de geluidsman in gedachten had toen hij het geluid van een explosie onder het beeld monteerde.
Thecis
7 jaar geleden
@MrTomaat.
Leuk lijstje! Ook in het lijstje zitten nog wel een paar fouten (waarvan 1 de superluminal speed is (juist de theorieen van Einstein geven een escape waardoor je effectief sneller dan licht kan reizen). Maar in basis een leuke lijst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tussen de microfoon en de luidspreker is dan ook nog een zend-/ontvanger nodig.
De zender genereert elektromagnetische golven, die middels modulatie de informatie draadloos kan overbrengen naar de ontvanger en uiteraard opgekeerd.
Elektromagnetisch golven kunnen zich i.t.t. geluid wel voortplanten in vacuum en in het luchtledige.

Antwoorden (2)

geluid krijg je door lucht in trilling te brengen, dus geen lucht, geen trilling, dus geen geluid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ zie ook mijn reactie hierboven ;)
Geluid ontstaat door trillingen van de lucht die tegen je trommelvlies komen. Aangezien er in de ruimte geen lucht is kunnen de trillingen zich niet voortplanten.
Vandaar dat men stelt dat er in de ruimte geen geluid is.

Astronauten zitten in een ruimtepak. Dat pak is natuurlijk gevuld met lucht. De ene astronaut kan dus gewoon tegen een microfoon in zijn pak praten.
Dat signaal wordt draadloos overgebracht naar de andere astronaut (en de aarde) die andere astronaut heeft een luidspreker in zijn pak. De lucht in zijn pak gaat als gevolg van die luidspreker trillen en hij kan het geluid horen.

Er is dus feitelijk wel geluid in de ruimte maar alleen in de eigen 'gas-bubbel' De atmosfeer van de aarde is óók zo'n gas-bubbel, alleen is die wat groter.

Dan de 'geluiden in de ruimte'.

Er gebeuren in het heelal veel dingen die wij als mens niet helemaal kunnen bevatten omdat ze te groot, te snel of te traag of te complex zijn.

Een voorbeeld daarvan zijn magnetische velden. Een ander voorbeeld zijn zwaartekrachtgolven.

Ons lichaam heeft simpelweg niet de juiste zintuigen om die informatie op te vangen.

Wat astronomen dan soms doen is de signalen die ze met hun apparaten opvangen omzetten in geluid. En dát is dan het "geluid" uit de ruimte wat je wel eens hoort.

B.v. wanneer een sonde zich door een magnetisch veld van een planeet beweegt dan detecteert die sonde van allerlei veranderingen in dat veld. Je zou kunnen zeggen dat dat veld 'trilt'. Het kost een astronoom vele woorden om uit te leggen hóe dat veld trilt. Maar door de trillingen weer te geven als geluiden is het plots in een paar seconden duidelijk.

Op die manier wordt jij als luisteraar met geluiden geconfronteerd die eigenlijk niet als geluid bestaan, maar toch heel interessant kunnen zijn.

Toegevoegd na 9 minuten:
Oh... en de oerknal...

Tijdens de oerknal is ons heelal ontstaan. Ook alle materie. En al die materie is alle kanten op geslingerd. Als je in die tijd een microfoon in dat materiaal gestopt zou hebben (stel dat dat kon) dan had je een heleboel gas en stof langs je microfoon horen stromen. In die zin is de oerknal waarschijnlijk best een luide knal geweest.

Het probleem bij de oerknal is vaak dat men zich een stuk vuurwerk voorstelt waar je van buitenaf naar de ontploffing kunt kijken. Maar er is bij de oerknal geen 'van buitenaf'. En dat maakt het gedoe met die microfoon allemaal heel lastig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
En als je je tv aanzet op het ruisbeeld krijg je het geluid van de oerknal te horen....?
Thecis
7 jaar geleden
@erotisi
Ja, in feite wel. Wat je opvangt met een oude TV, is een heleboel rommel aan signalen. Het overgrote deel daarvan is de kosmische achtergrondstraling, ofwel de CBR. En dat is het overblijfsel van de big bang. En je oude CTR-TV zet dat om in een beeld wat wij als ruis ervaren. Maar in feite kijk en luister je dus naar de overblijfselen van de Oerknal