Zou het mogelijk zijn een perpetuüm mobile te maken in de ruimte aangezien dat een vaccuum is en er dus geen luchtweerstand is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (10)

In zekere zin bestaat dit in de vorm van ronddraaiende satelieten om de aarde. Het wordt pas interessant als het minder energie nodig heeft dan dat het opwekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk niet omdat er ook geen zwaartekracht is om het te laten bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zekere zin wel, als je de perpetuüm mobile een slinger geeft zal hij doorblijven draaien tot een object d.m.v. zwaartekracht hier een einde aanmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zal ook langzaam stoppen door de wrijving.
Nee. Het idee achter een perpetuum mobile is dat hij zonder energie te gebruiken beweegt, maar dat hij ook nog energie opwekt. In de ruimte zou je misschien wel iets in beweging kunnen brengen dat vervolgens blijft bewegen, maar het kan dan geen energie opwekken, daarvoor moet je er ook iets instoppen, een brandstof die opgaat, of bijvoorbeeld iets dat de beweging blijft aanstuwen (zoals bij een fietsdynamo). Maar dan is het geen perpetuum moblie meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Kown;

Gaat niet lukken; in een vacuum is weliswaar de luchtweerstand afwezig, maar de overige vormen van wrijving zijn nog steeds gewoon aanwezig en dus zal het apparaat op den duur toch gewoon stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult ook rekening moeten houden met wrijving tussen bepaalde onderdelen en het maximale vacuüm is dacht ik 1 molecuul per kuub.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was het idee van de vraag en dat bedoelde ik, toch een goede opmerking van dit soort communicatie fouten komen altijd problemen
nee dit kan niet. De wetten van energiebehoud gelden in het hele heelal en dus ook in de ruimte. Onder de afwezigheid van lucht zou je inderdaad wel een hoger energierendement kunnen halen omdat er geen luchtweerstand is, maar nooit hoger dan 100%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij je de zon gaat gebruiken om het zooitje werkend te houden. Maar dan is het geen perpetuüm mobile meer ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het moet kan alles!
-Een perpetuüm waarvan de onderste ring een doorsnede heeft van 300 meter die in de ruimte wordt uitgevouwen kan met de zonnewind gaan draaien.
-Alleen moet aan de top van het spiraal en apparaatje bevestigd worden dat pufjes maakt om de spiraal op zijn plaats te houden.
-De voeding van dit apparaatje haalt men uit de energie van de zon.
-De perpetuüm zal waarschijnlijk van een zilverfolie gemaakt moeten worden met draadsteunen naar de ringen onderling zodat alles van de spiraal mooi op zijn plaats blijft.
-Schakelt men vanaf de aarde de puf uit; dan gaat hij op reis.
Eenmaal in beweging en verwijderd van de zonnewind blijft hij zijn draaiing houden zolang er niets is wat hem kan storen.
-Toch een opmerkelijke vraag! Puntje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-De perpetuüm mobile in jouw reactie is er een van de eerste soort. D.w.z. uit zichzelf bewegen en in staat geacht wordt energie op te wekken uit "niets".
-De eerste wet van de thermodynamica stelt dat dit niet kan bestaan. Het blijft een denkbeeldig gegeven.
-Wij hebben het over de perpetuüm van de tweede soort waarbij warmte geheel wordt omgezet naar energie.
-Vele ingenieuze pogingen van de tweede soort waar men zelfs octrooien voor heeft aangevraagd, hebben als resultaat tot nu toe geleid tot: 1)Het blijkt dat het toch niet werkt en 2)Er was toch nog een verborgen energiebron aanwezig.
-Het idee van de mogelijkheid de zonnewind te gebruiken heb ik niet verborgen dus dat was eerlijk.
-Om verder te experimenteren met ether-concepten, vacuüm- en nulpuntsenergieën heb ik nog geen ruimte en tijd gehad op mijn kleine zolder.
-Op onmogelijke vragen krijg je onmogelijke antwoorden totdat.... je er in gaat geloven.
-Als er een acceptatie is van God-Geleerden die Hem uitvonden; dan mogen er best ook Perpetuüm-Geleerden bestaan. Logisch diep zelfdenken uitschakelen en.. alles is (schijnt) mogelijk. Dat vindt de mens leuk.
Een machine maken die het altijd blijft doen? Nee, dat kan niet en dat wordt verklaard door de 2e wet van de Thermodynamica.
Ieder systeem verliest energie aan de omgeving bijvoorbeeld door (interne) wrijving. Zelfs al zijn het maar een paar (warmte)fotonen per jaar.

In het vacuüm van de ruimte bijvoorbeeld: de omloop van de maan rond de aarde. Je ziet het dat niet direct, maar deze baan verandert ook door wrijvingsverlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de maan staat ooit stil?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoeld: " Stil ten opzichte van jouw plaats op de aarde" Dan klopt dat. De snelheid waarmee de aarde rond draait neemt langzaam af door de getijdekrachten van de maan. (nu 24 uur, was ooit rond 20 uur) Ten opzichte van de maan staat de aarde al stil. (we zien de achterkant van de Maan nooit vanaf de aarde)