Stel een foton vertrekt op 2012 uit een ster op 100 lichtjaar afstand van de Aarde en reist in onze richting. Wanneer arriveert die foton op Aarde?

Voor deeltjes die met de lichtsnelheid voortsnellen gelden volgens Einstein andere natuurkundige wetten. Je weet wel: als je een uur met hoge snelheid door de (tijd)ruimte reist dan kom je later dan een uur terug op Aarde. Bijvoorbeeld, jouw tweelingbroer is ouder dan een uur dan jij geworden. Maar wat betekent dat voor onze foton? Komt die in 2012 op Aarde aan? Of is dat veel later? Of juist veel eerder? Is die al gearriveerd voor dat die vertrok?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een lichtjaar is de afstand dat licht in een jaar aflegt, als de ster 100 lichtjaar ver weg staat, doet het licht er dus 100 jaar over om de aarde te bereiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het foton komt na honderd jaar aan. Dat is wat een onafhankelijk waarnemer constateert. Voor het foton is er geen tijd verstreken. Bij een foton staat namelijk de lokale tijd stil.

Dat is de consequentie van de speciale relativiteitstheorie. Om die reden heeft een foton ook geen rustmassa. Als het namelijk wel een rustmassa zou hebben dan zou het niet met de lichtsnelheid kunnen reizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep. Hoewel... als ik heel pietluttig ga doen... ...dan komt het foton niet op aarde aan. Want het foton vertrekt in de richting van de aarde, maar gedurende de reistijd van het foton beweegt de aarde. Als het foton dus na 100 jaar ergens is aangekomen, is de aarde al lang niet meer op die plek. Maar goed, da's muggenzifterij. Een plus voor je goede antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt, wie weet staat er af en toe een spiegeltje om het foton een beetje bij te sturen qua richting ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kan nog een correctie nodig zijn. Als het photon tijdens zijn reis een sterk zwaartekrachtsveld ontmoet, wordt zijn pad door de kromming van de ruimte afgebogen en zal er dus iets langer over doen om de aarde te bereiken.