7 dagen volgens quran dacht ik. Bijbel ook 7 dagen volgens mij. Heb alleen geen bronnen bij de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Quaran = (denk ik) Koran. En hij/zij bedoelt denk ik ook niet hoe het gelovig wordt gezien (dus niet hoelang 'God' er over heeft gedaan om de aarde in te richten) maar hoelang het echt duurt voordat er een een nieuwe planeet ontstaat (uit niets). Ik denk heel veel miljarden jaren!
Ontzettend lang volgens de oer knal theorie. Soms wel miljoenen jaren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Planeten zijn niet uit de oerknal ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet niemand.
Het vormen van planeten vanuit de protoplanetaire schijf duurt enkele miljoenen jaren. Voorafgaand aan die fase moet die protoplanetaire schijf zich eerst samentrekken, en moet zich in het midden een ster vormen; die voorafgaande fase duurt tientallen miljoenen jaren.

De vorming van planeten gebeurt dus in diverse fasen, die geleidelijk in elkaar overgaan. Welke fasen er nog meer zijn en hoe lang (of relatief kort) die fasen duren, kun je lezen in onderstaande bronnen.

Het precieze antwoord op je vraag hangt er dus van af welk punt je kiest als startpunt, en wanneer je vindt dat de planeten "klaar" zijn. Ga maar uit van tientallen miljoenen jaren als je de beginfasen meetelt, en enkele miljoenen jaren als je al uitgaat van een nieuw ontstane ster.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het proces stopt op het moment dat de planeet ophoudt te bestaan.