wat betekenen de symbolen en lijnen bij de bij de afbeelding?

Ik heb zojuist een tattoo gezien (zie afbeelding) van een sterrenbeeld ram waarop je de posities van de sterren ziet, maar wat betekend de rest? tekens en lijnen etc. iemand die uitleg kan geven? met vriendelijke groet Brian!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

De tekens zijn in elk geval de tekens van de planeten in ons zonnestelsel.

Toegevoegd na 57 minuten:
En volgens mij zijn de coördinaten ongeveer die van de ster Hamal in het sterrenbeeld Ram

http://www.astrostudio.org/xhip.php?hip=9884
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tekens zijn inderdaad de in de astronomie en astrologie gangbare planeettekens.

De getallen langs de lange stippellijn zijn wat moeilijker te verklaren. Ik begon met de hypothese dat de laatste tekens "ly " een afkorting van Light Years is, waarmee 66LY een afstandsaanduiding zou zijn, waarschijnlijk van een ster. In dat geval zouden de eerste tekens waarschijnlijk een coördinaataanduiding zijn voor diezelfde ster. Maar omdat er ook nog eens verschillende coördinaatsystemen in omloop zijn, kon ik niet meteen een 'match' vinden.

Uiteindelijk wel: Als je het galactisch coördinatensysteem gebruikt, staat op die coordinaten, en op die afstand de ster Alpha Ariëtis, bij de Arabieren bekend als Hamal. (hier : http://www.atlasoftheuniverse.com/stars.html )

Gezien de tattoo met de zon, de 7 planeten die al in de oudheid bekend waren en precies deze ene ster, lijken me de astronomische eigenschappen van deze ster minder van belang dan astrologische associaties.

Het blijkt dat grofweg in de tijd dat de 12 tekens van de dierenriem ontstonden (ongeveer 2500 jaar geleden, hoewel dit een vrij lange periode was), Hamal de ster was die in conjunctie met de zon stond tijdens de lente-equinox. In simpeler woorden: als je de sterren overdag zou kunnen zien, had je duizenden jaren geleden ieder jaar rond 21 maart, als de dag en de nacht precies even lang waren (='equinox'), de zon ongeveer op dezelfde plek hebben zien staan als die ster.

Dat is nú niet meer zo, en dat komt omdat de richting van de aardas heel langzaam verandert ('precessie')-- hetzelfde verschijnsel waardoor de poolster eigenlijk steeds verder uit het 'middelpunt' lijkt te raken waaromheen alle sterren 's nachts draaien. Maar 2500 jaar geleden dus wel, en omdat in die tijd een belangrijk deel van het astrologische systeem bedacht werd dat nu nog steeds gebruikt wordt (waaronder de dierenriem), wordt Hamal nog altijd gezien als het 'eerste lentepunt', symbolisch belangrijk dus.

Verder heb ik weinig verstand van astrologie, maar wellicht kan iemand die er meer verstand van heeft je vertellen wat voor interpretaties daar dan verder allemaal aan hangen in de astrologie.

http://earthsky.org/brightest-stars/hamal-ancient-equinox-star

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zag na plaatsing dat ook Ihave intussen Hamal aan zijn antwoord had toegevoegd. Indien daarmee de overlap tussen beide antwoorden te groot geworden is, wil ik daarmee dit antwoord wel verwijderen
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Knap gevonden hoor! Ik had onderhand ook gezien dat iHave Hamal had genoemd en opgezocht dat die ster inderdaad op 66 ly staat. Maar die coördinaten konden niet equatoriaal of ecliptisch zijn. Dus dacht ik aan galactisch en dat bleek inderdaad te kloppen. Maar waarom zou iemand galactische coördinaten gebruiken in een astrologische context? Dat blijft nog even een raadsel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom mensen überhaupt iets in een astrologische context doen is een raadsel :)
kierkegaard47
8 jaar geleden
Joozd: snap ik, ik hoef er zelf ook niets van te hebben. Evengoed zie je maar uiterst zelden 'astronomische' tattoos, zoals: 'eta carinae will blow you away!' , dus vandaar dat ik het ook al eerder in de astrologische hoek zocht :)