Wat zou dit bizarre verschijnsel kunnen zijn?

Wij zaten zojuist op ons terras in Portugal. Vanuit de verte kwam er een soort wolk van knipperende lampjes voorbij, er zat een ritme in het geknipper. We zien hier vaak vallende sterren en satellieten voorbij komen maar dit was het absoluut niet. Vliegtuigen zou niet kunnen want waren alleen witte 'lampjes' die knipperden en vlogen veel te dicht bij elkaar. Daarnaast was er ook niks te horen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een UFO natuurlijk haha :)
erotisi
6 jaar geleden
Misschien nog een leuk weetje omtrent kosmische wonderen in Portugal Zie het zonnewonder (bijna onderaan de wikisite): https://nl.wikipedia.org/wiki/Onze-Lieve-Vrouw_van_F%C3%A1tima
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee Wim Kees, geen vuurvliegjes!
Die vliegen geen kilometers hoog in de lucht en dan zo duidelijk zichtbaar, maar bedankt voor het meedenken ✌

Antwoorden (3)

Dat zouden weerbalonnen of andere objecten om de atmosfeer te onderzoeken geweest kunnen zijn.
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Weerballons stijgen snel omhoog, aangezien ze binnen korte tijd een ‘sondering’ moeten maken van de windsnelheden en temperaturen en vochtigheidsgraad van de lucht boven of althans nabij de plaats van opstijging op hoogten vanaf vlak bij de grond tot 20 km hoogte en meer. En weerballons zijn normaal niet verlicht. Ze hebben een eenvoudige radarreflector aan boord zodat ze vanaf de grond gevolgd kunnen worden (om de windrichtingen en -snelheden te bepalen). Met die gegevens kan de luchtverkeersleiding vliegtuigen er uit de buurt vandaan houden.
Er wordt er altijd maar één opgelaten, vanaf vaste opstijplekken, dus die zul je niet in meervoud aantreffen. Andere objecten voor onderzoek kan ik me niet voor (mijn beperkte) geest halen. Blijft raadselachtig.
Mogelijkheden zijn:

- Een bemande gasballon tijdens een nachtvaart. Het voorgeschreven licht van een gasballon is een wit rondomstralend licht; een ballon heeft immers van zichzelf geen vliegrichting: hij hangt stil in de door de heersende wind bewegende lucht. Met wat extra verlichting zou het dat geweest kunnen zijn.
Als uw terras nabij de kust is, dan wordt dit wat minder waarschijnlijk. En gasballons zie je sowieso maar zelden (het benodigde gas, meestal helium, is duur).
Gasballons hebben niet de kenmerkende af en toe oplaaiende felle vlam van de veel bekendere heteluchtballons, want het gas in een gasballon is van zichzelf voortdurend lichter dan lucht.
En gasballons kunnen gemakkelijk een nacht doorvaren.
Als er groepen van lichtjes ten opzichte van elkaar bewogen, zouden het meer dan een gasballons moeten zijn. Dat wordt, behalve bij een wedstrijd, al gauw onwaarschijnlijk.

- Een drone of drones. Drones hebben van zichzelf meestal al lichtjes. Maar dan is het niet zo waarschijnlijk dat er meer bij elkaar vlogen, want hoe houden de piloten dan veilig afstand? Dat is als je er onder staat wel te doen, maar ze kwamen vanuit de verte. Met een ingebouwde camera zou niet onmogelijk zijn, en met speciale software kan ik me er ook iets bij voorstellen. Maar wie doet daar dan al die moeite voor?

- Toch een vliegtuig of helikopter, op enige afstand. Sommige hebben felle strobe lights, waardoor je de gewone standaard rode en groene lichtjes haast niet opmerkt.

Er is één vliegtuig waar ik lang geleden tijdens een European Tour een keer een demonstratie van heb gezien op Schiphol-Oost. Dat kon inderdaad een wolk van knipperende en flitsende witte lichtjes door de lucht laten bewegen, en het geluid hoefde daarbij niet op te vallen: het Grimes Flying Lab. https://www.aopa.org/news-and-media/all-news/2012/may/17/ufo-a-flying-mistress
Je ziet het effect pas echt als het helemaal donker is (maar overdag ziet het vliegtuig er ook niet slecht uit: http://www.airliners.net/photo/Grimes/Beech-C-45H-Expeditor-D18S/1593092/L )

Meer smaken weet ik nu niet!
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk echt dat het geen weerballonnen zijn, en ook de link naar dat vliegtuig heb ik gelezen maar dat is het niet.
Vliegtuigen hebben hoe dan ook een rood lampje en die zat hier niet tussen.
Plus het meest belangrijke, het waren echt 50-100 lichtjes misschien wel meer... Ik zat te denken aan een meteoren regen, die langs de ozonlaag vlogen, is dat mogelijk?
Als ze door de ozon gaan verbranden ze en zie je een 'vallende ster'. Maar nu erlangs?
Bordensteker
6 jaar geleden
Daar zeg je wat.
Meteoren is op zich denkbaar als verklaring, maar daar denk ik niet zo snel aan als je ze van ver af voorbij zag komen. Meteoren zijn doorgaans snel opgebrand of zodanig vertraagd en uiteengevallen dat het lichtspoor snel verandert en ze deels als meteoriet op aarde neerkomen. Maar bij een toevallig precies aan de buitenste lagen van de atmosfeer ‘rakende’ baan zou het kunnen. Wat ook zou kunnen: een geleidelijk naar de aarde terugzakkend en daarbij langzaam vertragend stuk ruimteschroot. Dat gaat in een ‘rakende’ baan (eigenlijk een baan vrijwel parallel aan het ronde aardoppervlak), en daarvan kan het afdalen in de ijle buitenste lagen van de atmosfeer wel wat langer duren. Denk aan de beelden van het terug naar de aarde vallende ruimtestation Mir. In het donker kan zoiets er bijvoorbeeld zó uitzien (gefilmd uit een vliegtuig van de NASA): https://youtu.be/OhBw5yaR_SU
En een andere soortgelijke gebeurtenis: https://youtu.be/ZCdGQhYLo30 Maar dan denk ik dus meer aan onregelmatig losbrekende brokstukken, en enerzijds uitdovende lichtjes en anderzijds het steeds ontstaan van nieuwe lichtjes doordat er voortdurend nieuwe grote en kleine stukken afbreken. Het ritmische van het geknipper zou dan wellicht te maken kunnen hebben met een niet meer gestabiliseerd rondtollend stuk ruimteschroot – maar dan zou door de middelpuntvliedende kracht de wolk groter moeten worden – wat misschien niet zo opvalt als het geheel naar je toe komt.
Bordensteker
6 jaar geleden
Heel misschien heeft u deze gezien: http://www.satview.org/spacejunk.php?sat_id=42066U
Maar die zou dan op zijn best ver naar het zuidwesten zichtbaar geweest kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb alle filmpjes bekeken, maar je zit bij allemaal zo'n staart zeg maar.
Wat wij zagen waren echt puntjes net als sterren, die aan en uit gingen.
Het was zo bizar, zoveel...
en in groepjes knipperden ze in een soort ritme.
Op een gegeven moment ga je dan toch denken aan 'iets anders'.
We zeiden al: als het nu terug komt dan weten we het zeker...
Bordensteker
6 jaar geleden
Dan zal het inderdaad ‘iets anders’ geweest zijn.
Ik weet alleen niet wát.
Ook is het mogelijk dat een zwerm vogels is geweest die licht vanaf het aardoppervlak weerkaatst. Het "knipperen" zou dan veroorzaakt kunnen worden door het op en neer bewegen van de vleugels waarbij de weerkaatsing verandert.