Als je van een geschikte afstand de Herschel telescoop naar de aarde richt, zie de die dan en de steden als warmtepunten afzonderlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De telescoop is ontworpen om de diepe ruimte te bekijken. Ik weet niet in hoeverre de telescoop de afzonderlijke details op de aarde scherp kan stellen.

Je bent ook verbonden aan de Rayleigh criterium die de angulaire resolutie beperkt. Dit is een empirische wet die de kleinste waar te nemen resolutie details van een optisch systeem uitrekent. Deze is afhanelijk van de grootte van de telescoop en de golflengte waarin men aan het meten is. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om met de Hubble telescoop de maanlanders van de Amerikanen te zien. Het achtergelaten apparatuur is te klein.

Je kunt de vergelijking van de Rayleigh criterium op wikipedia vinden (zie bronvermelding hieronder)...

Toegevoegd op 28-04-2009 13:32:41
Verder is het natuurlijk zo dat de aarde in zijn geheel warmte in de vorm van infrarood straling uitzendt. Dit is het gevolg van het feit dat de aarde in thermisch evenwicht is met de invallende zonnestraling (in=uit).

Toegevoegd op 28-04-2009 13:33:40
M.a.w. zou de warmte van de aarde zelf de kunstmatige warmtebronnen weleens kunnen maskeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, wat je zal zien is alleen de atmosfeer.

De reden waarom de Herschell telescoop in de ruimte vliegt en niet op aarde staat is dat de aardatmosfeer op de golflengte waar Herschell kijkt (verre infrarood en submillimeter) niet doorzichtig is. Je zal als je em op de aarde richt dus niet het oppervlak kunnen zien, maar alleen de atmosfeer.

Tweede punt is dat de Herschell telescoop zo is ontworpen dat die altijd van de aarde en zon af gericht is. Als je em naar de aarde toe zou draaien zou de zon in de telescoop schijnen en de instrumenten opwarmen, zodat je helemaal niets meer ziet.