Is ruimtevaart geldverspilling?

Als je ziet wat dat allemaal kost, kan je dat niet veel beter in de wereld investeren? Miljoenen worden uitgetrokken om erachter te komen waar een planeet uit bestaat.. Maar wat levert deze kennis eigenlijk op?

Is ruimtevaart een bodemloze put?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (12)

Nee, geen geldverspilling.
Veel uitvindingen komen vanuit onderzoek in de ruimte.
Ook gaan we later onze planeet verlaten om ons elders te vestigen.
Waarschijnlijk internet of bel ook jij wel eens via sattelieten, trouwens.

Toegevoegd op 13-06-2009 19:28:12
Google heeft trouwens meer omzet dan NASA. Ik persoonlijk vind dat erg raar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quote: Mijzelf

Mensen die tegen ruimtevaart zijn realiseren zich vaak niet dat hun tv zenders dan toch worden beperkt tot Nederland 1, 2 en 3 en misschien een enkele Belg of Duitser.
Voor communicatie in het algemeen heeft het een enorme sprong voorwaarts opgeleverd.

En zonder ruimtevaart kan je de TomTom toch echt weg gooien.

De opkomst van de milieu bewegingen en milieubewustzijn hangen voor een heel belangrijk deel samen met de maanlandingen. Die lieten voor het eerst echt goed zien hoe klein dat bolleke is en dat we het daar toch echt mee zullen moeten doen.

Zonder satelliet beelden zijn orkanen heel wat moeilijker te volgen.

Ruimtevaart heeft ook redelijk wat technologische ontwikkelingen ondersteund als onderdeel van de ontwikkeling van de ruimtevaart. En natuurlijk heeft het ons begrip van het universum als geheel heel wat verbeterd. Dit laatste lijkt misschien een ver van je bed show maar veel theorieën die nu je dvd speler mogelijk maken zijn pas bewezen door het ruimtevaartprogramma.

Een ruimte missie van een paar weken naar het ISS met 1 astronaut kan genoeg data opleveren om hele laboratoria jaren bezig te houden. Eigenlijk zijn die paar miljoen die zo’n missie kost dan niet eens zo veel.

Om nog maar te zwijgen over de materialen die daar buiten allemaal rondzweven. Er vliegen in de buurt van de Aarde steentjes rond die aan metalen meer waard zijn dan de theoretische waarde van een land als Noorwegen. En dan hebben we het nog niet eens over het potentiaal van de maan of andere planeten op het gebied van grondstoffen. We kunnen er NU nog niet bij maar dat wil niet zeggen dat dat zo moet blijven. Er is daar een hoop winst te halen. De grote vraag is daarom niet OF we er bij gaan komen maar wie de eerste is om die poen te claimen.

En dan is het natuurlijk op de hele grote schaal het kleine puntje dat: De Aarde is iets tijdelijks. Zei het door dat de zon uiteindelijk als nova ten onder gaat of een meteoriet zoals bij de dinosauriër of vanuit de Aarde zelf: vloedbasalten, supervulkanen. Vroeg of laat zal hier geen leven meer mogelijk zijn en alles wat we hier dan als mensheid voor elkaar gekregen hebben zal voor niks zijn geweest als we niet de ruimte in gaan.

Einde quote..

Ik zou nog wel even door kunnen gaan maar dit lijken mij al genoeg redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut geen verspilling
Het geld komt terecht bij veel werkenden in de ruimtevaart sector.
Ook worden veel technologieen ontwikkeld die op andere terreinen bruikbaar zijn.

Absoluut geen verspilling dus !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn honderden matrialen in de ruimtevaart uitgevonden die we al dagelijks gebruiken'
Satelieten zijn onmisbaar geworden, voor onze communicatie en weersvoorspellingen.
In de gewichtloosheid kunnen we nieuwe legeringen ontwikkelen.
Het tilt de mensheid naar een hoger nivo op veel gebied.
Letterlijk en figuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruimtevaart is zeer zeker geen geldverspilling. Het kost natuurlijk heel veel, maar daar komt ook weer veel kennis voor terug. Als we het over geldverspilling hebben, zijn er zo veel dingen die daarvoor in aanmerking komen.
Kennis kost geld, maar dan heb je ook wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms wel.
Toen bleek dat een ballpoint het niet deed in de ruimte, hebben de Amerikanen na lang onderzoek een ballpoint uitgevonden die geen zwaartekracht nodig heeft, in alle standen schrijft, nooit lekt en tegen extreme temperaturen kan.
Toen gingen de Russen de ruimte in.
Die namen potloden mee.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is idd een heel bekend broodje aap verhaal. Gelukkig is er niks van waar.
AWM
14 jaar geleden
Je hebt natuurlijk gelijk.
Nou ja, de ballpoint is wel ontwikkeld en gebruikt. (uitvinder Paul Fisher), maar is niet in opdracht van de NASA ontwikkeld.
Maar het blijft een leuk verhaaltje.
We hebben er in ieder geval al de Tefal anti-aanbak-laag aan te danken, én de tupperwear bakjes.

Even zonder gekheid, ik denk wel dat het nuttig is. Als we ooit een situatie vinden zoals die hier op aarde is, kunnen we misschien het grootste probleem van de mensheid oplossen: overbevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat men 500 a 600 jaar geleden had gevraagd of scheepvaart/ontdekkingsreizen geldverspilling was? Wat zou jij dan geantwoord hebben? Ik denk dat het toen geen geldverspilling was net zoals ik denk dat ruimtevaart geen geldverspilling is. Het levert ontzettend veel kennis op.

Weet je wat geldverspilling is? Oorlog en wapens en dergelijke. Zo heeft de oorlog in Irak al biljoenen gekost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja alleen maar geldverspilling... We schieten er niets mee op, totaal niets... Je plaatjes en zo, maar voor het leven niets belangrijks...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zoeken naar het waarom van het heelal.Een vraag die mettertijd zal beantwoord worden.
Donkere energie veroorzaakt de huidige versnelling van de universums.Deze wordt op haar beurt veroorzaakt door de fameuze 'kosmologische constante' Het is van essentiel belang te weten te komen of die constante in de loop van de tijd verandert of werkelijk constant is.
We weten van de satteliet WMAP, die momenteel rond de aarde draait dat deze constante de huidige versnelling van het universum veroorzaakt.
Dat is een zeer belangrijke functie van deze satelliet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens een financieel onderzoek gelezen naar het TOTALE Apollo-project. Dus vanaf de eerste test-lancering begin jaren 60 tot en met de laatste maanlanding midden jaren 70.

Alle kosten en alle maatschappelijke effecten waren meegerekend, dus allerlei bij-effecten als uitvindingen etc, wat daar de kosten en vooral baten van waren.

Het Apollo project heeft de hele (Amerikaanse) maatschappij geld OPGELEVERD in plaats van gekost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ruimtevaart was een leuke speelfabriek maar het moet nu stoppen. Er is geen water op Mars en als het er wel is hebben we er niks aan. Stenen hebben we hier op aarde ook genoeg.

Op de maan bloeien geen rozen en dat zal ook nooit gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens jouw redenatie is spelen met vreemde stofjes volkomen nutteloos. Wat heb je er nu aan dat er een miniscuul beetje licht ontstaat als je elektriciteit door een bepaald soort diode stuurt? (Uit die diode is nu de LED-lamp ontwikkeld.) Wat heb je eraan dat er licht van precies één kleur ontstaat als je elektriciteit door een ander soort diode stuurt? (Uit die diode is nu de vastestoflaser ontwikkeld - zonder dat ding geen CD-speler en geen DVD-recorder.) Wat heb je eraan dat een bepaalde steensoort vlekken veroorzaakt in een fotografische plaat, zelfs als die fotografische plaat nooit aan licht wordt blootgesteld? (Uit dat principe is de röntgenfoto ontwikkeld.) Enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor allemaal erg nuttig maar hebben we daar de ruimtevaart voor? Amerika heeft een sterk verouderd elektriciteitsnet en het is wachten tot het weer plat ligt. Maar zet de resultaten van de NASA eens af tegen de kosten.