Hoe kunnen we lichtsnelheden volgen om er metingen mee te doen?

Ik weet dat licht vaak gebruikt wordt om metingen te doen hoe ver bepaalde objecten van ons af staan door te kijken hoe lang het licht erover doet om bij ons te komen maar hoe worden dit soort metingen dan verricht?

Dat licht van bijvoorbeeld een ver sterrenstelsel zou onze aarde toch continu moeten bereiken als het er is dus het lijkt me niet dat je even een aan en uit knopje kan aanklikken en dan de stopwatch kan laten lopen om te wachten tot het licht ons weer bereikt, hoe doen ze dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor het meten van de afstand van sterrenkundige objecten worden allerlei methoden gebruikt. De methoden met Cepheïden, supernova's en roodverschuiving zijn al genoemd. Deze zijn echter alle gebaseerd op de parallaxmethode. D.w.z. het meten van de hoek waaronder een sterpositie verandert als gevolg van de baanbeweging van de aarde om de zon. Als die hoek 1 boogseconde is, dan definieren we de afstand tot die ster als 1 parsec (parallax-seconde).
Professionele astronomen drukken afstanden meestal uit in parsec (of kiloparsec, of megaparsec). Ook wanneer de parallaxhoeken veel te klein zijn om gemeten te kunnen worden, zoals bij de supernovamethode voor verre sterrenstelsels. Dat kan omdat ze de methode geijkt hebben met dichterbij gelegen objecten van dezelfde klasse.
Om een of andere vreemde reden is bij het geïnteresseerde publiek de term "lichtjaar" populair geworden. Dit is een andere, goed gedefinieerde afstandsmaat. Hij is zelfs beter gedefinieerd dan de parsec, omdat deze gebaseerd is op de (met een zekere onnauwkeurigheid gemeten) afstand aarde - zon. Helaas wordt met het gebruik van lichtjaren de suggestie gewekt dat dit ook direct gemeten wordt. Dat is niet het geval; een gepubliceerde afstand in lichtjaren is vrijwel altijd omgerekend vanuit parsec. 1 parsec = 3,26 lichtjaar.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt iedereen voor de reacties het is een stuk duidelijker en ik ga me eens inlezen over de Parallax en roodverschuiving.

Andere antwoorden (2)

De lichtsnelheid wordt in die gevallen niet gemeten.

Het licht van verre sterren vertoont een zogenaamde roodverschuiving die groter wordt naarmate een ster verder van ons af staat. (bron)

De lichtsnelheid wordt gebruikt bij gps: daar weten we precies op welk moment de (radio)signalen verzonden worden. Ook de afstand tot de maan wordt op manier zeer nauwkeurig gemeten: we zenden laserpulsen naar de maan die gereflecteerd worden.

Je hebt dus gelijk: afstanden meten met hulp van de lichtsnelheid kan alleen als je controle hebt over het signaal.

Sterlicht wordt op een andere manier gebruikt. Daar is de snelheid geen directe indicator van de afstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hiervoor zijn verschillende methoden. Je hebt een bepaald type ster waarvan ontdekt is dat er een relatie is tussen de frequentie van de verandering van de helderheid en de absolute helderheid. Als je dan weet wat wat de absolute helderheid van de ster is en je meet de helderheid waarmee je hem ziet dan kun je op basis daarvan uitrekenen hoe ver deze ster moet staan. Je moet dan in melkwegstelsel op zoek naar dit type sterren en dan kun je dus berekenen hoe ver ze staan.

Je heb type 1a nova's die volgens een vast patroon exploderen en altijd dezelfde pieken vertonen. Deze zijn verder zichtbaar dan de veranderlijke sterren. Als je daar naar op zoek gaat, en in het heelal komen ze regelmatig voor, dan kun je daarvan ook de afstand bepalen.

Met bovenstaande metingen kun je van een groot aantal melkwegstelsels de afstand bepalen, met behulp van het uitgezondn licht. Van die stelsels kun je dan de roodverschuiving in het spectrum bepalen en dan weet je welke roodverschuiving bij welke afstand hoort. Dan kun je die wetenschap weer los laten op stelsels die nog verder weg staan. Zo kom je tot een totaalbeeld.