zien andere levensvormen ons in het verleden?

ze zeggen dat als je naar buiten kijkt en je ziet een ster, dat het eigenlijk bij die ster 600 jaar later is (bijv.)
door de snelheid van het licht...
maar als er andere levensvormen zijn(ergens ver weg)met een telescoop waarmee ze naar ons kunnen kijken,zien zij het dan bijv. 600 jaar terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nou... stel dat een buitenaards wezen een telescoop weet te bouwen waarmee hij ons zou zien vanaf 600 lichtjaar afstand dan zou dat idd een beeld van de Aarde zijn van 1411. In een aflevering van de originele Star Trek serie is dit gebruikt als hoofd thema van een aflevering (ik dacht de aflevering 'The Squire of Gothos' maar ik vermoed dat Stippel dit beter weet dan ik).

Realistisch is dit echter niet. Er zitten wat grenzen aan wat je met een telescoop kan zien door de manier waarop licht werkt. Als je bv de achtergebleven maanlander delen wil zien heb je al een telescoop nodig met een lens met de doorsnede van een fors voetbalstadion. (Er is een goede reden dat radiotelescopen zo'n enorm gebied in beslag nemen.)

Wat we met onze telescopen zien is ook alleen maar wat lang geleden is gebeurd. Hoe verder weg een melkweg staat hoe jonger wij het zien. Dit geeft daardoor ook een heel goed inzicht in de ontwikkeling van melkwegstelsels door te vergelijken hoe dichtbij staande stelsels verschillen van de verder gelegen stelsels. Nadeel is dat je dus niet weet hoe een specifiek stelsel er nu uit ziet. Ook sterren die we nu zien kunnen best al lang uitgedoofd zijn (ik geloof dat Betelgeuze een aardige kandidaat in die richting is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom krijgt dit antwoord nou weer -1? Er is gewoon helemaal niks wat er niet aan klopt!

Andere antwoorden (7)

Het kan zijn dat een ster die wij nu zien, al lang geleden nova is geworden terwijl wij die nova pas over een tijdje waarnemen.
En ja hoor, dat geldt vanaf de andere kant net zo goed.
Een buitenaardse die onze zon ziet vanaf 600 lichtjaar afstand, ziet het licht dat onze zon 600 jaar geleden uitzond. Maar het is natuurlijk niet realistisch om er van uit te gaan dat 'iets' ons in detail kan observeren vanaf zulke gigantische afstanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat ook om de theorie +!
Cryofiel
13 jaar geleden
Ach, en anders heeft dat "iets" op onze maan een geheime kijker neergezet die ons wel in detail in de gaten kan houden. Die kijker zendt zijn beelden naar het "iets" op 600 lichtjaar afstand. De signalen van de kijker komen dan op z'n vroegst over 600 jaar aan bij het "iets". Het "iets" ziet dus op dit moment de pestepidemie van 1411.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, ongetwijfeld een van de gezelligere perioden in de geschiedenis van de mensheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha!
Als je van aardse omstandigheden uitgaat, is dat idd het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat het licht overstraald zal worden, maar radio en tv uitzendingen zijn nog steeds onderweg en kunnen met gevoelige ontvangers wellicht worden opgevangen bij nabije sterren. Dat is ook de reden dat het Seti-project met zeer gevoelige radioantennes de hemel afspeurt naar radiobronnen op allerlei gegevens. Zeshonderd jaar geleden hadden we nog geen radio of tv uitzendingen, dus de buitenaardsen zullen nog 550 jaar geduld moeten hebben. Zie de film Contact waarin buitenaardsen beelden van toespraken van Hitler terugsturen naar de aarde. Op een afstand van 50 lichtjaar bevinden zich 632 sterren, zodat het niet erg waarschijnlijk is dat er al iemand heeft gekeken.

Overigens is er niet zoiets als een absolute tijd die over de gehele ruimte geldig is

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit leidt tot een zeer fundamentele paradox over onzekerheid, zie het engelse artikel in de tweede link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze met dezelfde telescoop kijken, nee.
afstand blijft hetzelfde dus zien ze ook wat er 600 jaar later is in dit geval.

wij kunnen hier op aarde een ster zien die er niet meer is, wie weet als het zover is en een andere levensvorm naar ons tuurt dat we er ook niet meer zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad... zelfs op aarde heb je dat al.
Wanneer iemand ziet op 3 meter afstand dan zie je hem eigelijk: 3: 299792458 meter per seconde (ongeveer, want de waardes zijn voor een vacuum) = 0.0000000010006922855944 seconde later.

(3meter gedeeld door de lichtsnelheid in meter/seconden).

Je ziet hem dus 0.0000000010006922855944 seconde in het verleden!

Hoe groter de afstand, hoe meer dit zal zijn.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O dat is wel iets leuks voor tijdens de les natuur/scheikunde
Als je zien onder kijken verstaat dan is het antwoord poepsimpel : ja
Zelfs iemand op een meter van jou bekijk je al een beetje in het verleden . Het licht heeft 300.000 km per seconde nodig om jou te bereiken , laat staan op andere locaties in de ruimte.
Wanneer je bedoelt observeren op een andere manier , dan is het ofwel :' mogelijks nee' ofwel ja. Het zou mogelijk zijn wanneer er ginds technieken worden toegepast die wij niet kennen .Wie weet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als ze kijken op dezelfde manier als ons doen wel.
DWZ door licht. Maar als je het aanneemt vanuit een mens die weer terug naar ons kijkt vanaf een andere planeet bijvoorbeeld.