Hoe groot is de kernschaduw van de maan op de aarde bij een zonsverduistering?

Stel, je hebt een totale zonsverduistering, dan werpt de maan haar schaduw op de aarde.
Er is daarbij sprake van een kernschaduw (volledige zonsverduistering) en een halfschaduw (gedeeltelijke verduistering).

Wat is de doorsnede in kilometers van zo'n kernschaduw ongeveer ? (I know, qua tijd is het ruim 7 minuten.)

Nu begrijp ik dat de aarde een bol is en dat de grootte natuurlijk afhankelijk is van de plek waar die schaduw valt. Dus laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat de schaduw midden op de aardbol valt.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De kernschaduw heeft een breedte van ongeveer 150 km op de evenaar van de aarde.
Tijdens sommige totale zonsverduisteringen is de breedte aan de polen meer dan 1000 km.
SimonV
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Is het dan zo dat als ik aan de rand van die 150 km ga staan, ik nog net een volledige zonsverduistering zie?