Nu er een 'mini oerknal' tot stand is gebracht, vraag ik me af wat dit doet met de mensen die God dit toedichten.... ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Intellectuele Christenen hebben zich al lang neergelegd met een 'mogelijke' oerknal . De 'big bang ' wordt erkend door Rome. Degenen die die mogelijkheid niet onder ogen willen zien : de creationisten .... die moet je niets leren , die hebben oogkleppen voor alles wat niet in hun 'boekje' past En die proberen zwakkere of duistere punten uit de wetenschappelijke geschiedenis juist extra te belichten om hun verhaaltje er door te krijgen. Die zullen momenteel ook wel aan het onderzoeken zijn hoe dat op hun manier uit te leggen zeker

Waarschijnlijk helemaal niks. Als je alle "feiten" uit de bijbel naast elkaar legt dan klopt er sowieso niks van. Mensen die erin geloven zullen dit niet zomaar naast zich neer leggen. Die doen alles met de steun van God. Door 1 experiment veranderd dat niks. De hele evolutie theorie heeft ook niks veranderd in het geloof in een god. Geloof maakt blind. Toegevoegd na 11 uur: Voor de bijbel is nog nooit iets van zichtbaar bewijs geweest/gevonden. Voor de big bang is wetenschappelijk bewijs. Dit veranderd echter al jaren niks aan het geloof van de gelovigen. Dit zal dus ook echt niks gaan veranderen, helaas. Het zou een hoop ellende schelen als niet meer gelovig is. Echter ook een hoop geluk, dus wat een wereld zonder gelovigen zou moeten voorstellen is een kwestie van afwachten..

Als ik het goed begrijp bedoel je dat nu er een mini oerknal tot stand is gebracht door de mens, wat dit voor gelovige mensen betekend die er dus van uitgaan dat God de wereld geschapen heeft (en niet dat de oerknal daar de oorzaak van was)? Gelovige mensen denken dat God de wereld geschapen heeft in zeven dagen, die geloven dus bij voorbaat al niet dat de aarde ooit tot stand is gekomen door de Big Bang, de oerknal dus. Nu de oerknal daadwerkelijk (in mini variant, dat wel) tot stand is gebracht en daarmee bewezen is dat het kan, betekend denk ik nog steeds niet veel voor gelovigen. Inderdaad net als dat de evolutietheorie niet ervoor gezorgd heeft dat mensen niet meer geloven (al zullen er vast een aantal mensen op aarde zijn die hierdoor niet meer geloven). Dit is het hele punt van geloven: men GELOOFT in God. Als hun geloof sterk genoeg is zal maar bar weinig hun van dat idee af kunnen brengen. Ook in gevallen als door een ellendige ziekte al hun kinderen sterven, of weet ik veel wat voor erge dingen. Er zijn genoeg mensen die dan nog steeds geloven want: Hij heeft dit zo gewild. Ze leggen zich er daarom bij neer en kunnen er ook vrede mee hebben omdat hun geliefden 'op een betere plek' zijn. Nu ben ik geen gelovige dus eigenlijk kan ik deze vraag niet 100% beantwoorden.

Er zal sowieso niets aan hun opvattingen veranderen,omdat die mensen vasthouden aan dogma's en doctrines die voortkomen uit gelóófsopvattingen,die niet gestaafd zijn door wetenschappelijke onderzoekingen,metingen en/of bewijsvoeringen. Ook het veroorzaken van een mini-Big Bang verandert niets aan hun opvattingen. Natuurlijk hebben ook deze mensen recht op hun eigen opvattingen,ook al worden die niet door bewijzen ondersteund: daarom is en blijft het hún geloof. Maar als deze mensen daar zich gelukkig door voelen en er morele en emotionele steun aan ontlenen,dan kun je maar één ding doen en dat is hen in hun eigen waarde laten. Te hopen valt,dat zij óók van hún kant gezien hetzelfde respect zullen willen opbrengen voor diegenen die een wat rationelere kijk hebben op de wereld en de kosmos.

Ik wacht rustig af tot het op discovery channel komt ;) Ik zelf ben christen maar heb geen probleem om de evolutie theorie als werk theorie te zien. maar ik zal het scheppingsverhaal nooit loslaten omdat het gaat over de menselijk geest en zijn oorsprong. Ik vind het zelfs nog steeds appels met peren vergelijken zeg nou zelf in de evolutie leer of het onstaan van het heelal zie ik geen geestelijke lessen de mens zelf lijkt de vreemde uitzondering op de regel. Ik geloof in God dus ook in het scheppingsverhaal maar alleen omdat God er in gelooft. en zich er aan houdt. Er staat in den beginne schiep God hemel en aarde en dat is mij voldoende, niet omdat ik moedwillig onwetend wil blijven ben of wil zijn. ook zoek ik geen verklaring voor de blijkbare tegenstelling die de evolutie leer of onstaan van het heelal omdat ik weet dat alles stof is. en tot stof zal vergaan. maar er is iets eeuwigs dat niet stof is maar geest en ik weet ook dat de dag komt dat stof door geest wordt aangenomen en alles eeuwig zal zijn, nou ja weer een van mijn mijmeringen

Ik ben gelovig. Maar ik zie de bijbel niet als een geschiedenisboek. De bijbel is een boek dat ons iets over God wil leren. Voor geschiedenis hebben wij andere boeken volgens mij. Ja, in de bijbel staat dat God de wereld heeft geschapen, en dat dat 6 dagen duurde. Maar hoe hij dat heeft gedaan is niet precies beschreven. (wie weet is daar wel een oerknal aan vooraf gegaan) Ik heb geleerd dat de bijbel ons iets wil vertellen over wat God voor ons betekent, en hoe groot hij is. Wat is er meer bijzonder om iemand toe te dichten dan het ontstaan van de aarde en al het leven daarop. Daarom lees ik Genesis als een soort gedicht/ode aan God. (zo is mij dat trouwens ook op catechesatie ooit uitgelegd). Ik geloof in de evolutietheorie, maar ik geloof ook nog steeds in God. Ik stop niet met geloven omdat er toevallig een (of zelfs meerdere) verhalen in de bijbel staan die letterlijk niet te bewijzen, of zelfs bewezen onwaar zijn. Voor mij gaat de bijbel over de liefde van God voor de mens. De bijbel is lang geleden ontstaan, en de verhalen over de schepping zijn allemaal verhalen uit overlevering, want in het begin konden de mensen niet schrijven. Hoe de mens is ontstaan doet er voor mij eigenlijk niet zoveel toe. Het gaat erom dat God een rol kan spelen in het leven van (gelovige) mensen.

waarschijnlijk helemaal niets zij die geloven hebben een rotsvast geloof daar zal een mini bangetje niets aan veranderen

God als almachtige wordt door sommige (niet erg bijbelvaste) gelovigen gebruikt ter verklaring van tot op heden onbegrijpelijke verschijnselen. Nu we steeds meer van die knallen snappen is er minder behoefte God hiervoor als verklaring aan te dragen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/God_van_de_gaten

Ik geloof in God die de wereld geschapen heeft en hoe hij dat heeft gedaan interesseert me eigenlijk helemaal niet! En dat is ook helemaal niet belangrijk. De mens heeft in ieder geval de verantwoordelijkheid om op de wereld te passen en niet zoals ze nu doen er een bende van maken.

Als je God de oerknal toedicht ("Er zij licht") dan is het niet moeilijk Hem ook de eer te geven dat6 Hij ons inzicht geeft in hoe we dingen in het klein na kunnen doen. gelukkig in het heel erg klein, anders duurt het niet lang voordat wij deel uitmaken van de Small Bang.

Een mini-oerknal is net zoiets als een beetje zwanger: een zinloze bewering.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100