Nu er een 'mini oerknal' tot stand is gebracht, vraag ik me af wat dit doet met de mensen die God dit toedichten.... ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Intellectuele Christenen hebben zich al lang neergelegd met een 'mogelijke' oerknal .
De 'big bang ' wordt erkend door Rome.
Degenen die die mogelijkheid niet onder ogen willen zien : de creationisten .... die moet je niets leren , die hebben oogkleppen voor alles wat niet in hun 'boekje' past En die proberen zwakkere of duistere punten uit de wetenschappelijke geschiedenis juist extra te belichten om hun verhaaltje er door te krijgen.
Die zullen momenteel ook wel aan het onderzoeken zijn hoe dat op hun manier uit te leggen zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de creationist kan de big bang erkennen. Want er staat nergens geschreven op welke maniet die creatie dan gedaan zou zijn....
De paar woorden van capthavoc, uit de bijbel, zeggen hierbij genoeg: In den beginne schiep god hemel en aarde...er staat NIET op welk maniet Hij dat deed.

Andere antwoorden (10)

Waarschijnlijk helemaal niks.

Als je alle "feiten" uit de bijbel naast elkaar legt dan klopt er sowieso niks van. Mensen die erin geloven zullen dit niet zomaar naast zich neer leggen. Die doen alles met de steun van God. Door 1 experiment veranderd dat niks.

De hele evolutie theorie heeft ook niks veranderd in het geloof in een god.

Geloof maakt blind.

Toegevoegd na 11 uur:
Voor de bijbel is nog nooit iets van zichtbaar bewijs geweest/gevonden.

Voor de big bang is wetenschappelijk bewijs.
Dit veranderd echter al jaren niks aan het geloof van de gelovigen. Dit zal dus ook echt niks gaan veranderen, helaas.
Het zou een hoop ellende schelen als niet meer gelovig is. Echter ook een hoop geluk, dus wat een wereld zonder gelovigen zou moeten voorstellen is een kwestie van afwachten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zijn gelovigen. Ze hoeven hun wereldbeeld niet te staven; God is aan hun kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop het ook.... *knokkels kraakt*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zegt dat de bijbel niet klopt,zou je dat eens inhoudelijk willen toelichten...want als gelovigen hebben we ook goede redenen om in een veroorzaker te geloven,want de wet van thermodynamica,bewijst ook dat er uit een knal geen orde kan ontstaan.als je al kijkt naar het fruit wat hier groeit op aarde en dat we zelfvoorzienend zijn met voedsel wat hier ook groeit.Koop maar eens een appel en een mandarijn,of een meloen,en proef ze nou eens stuk voor stuk dan proeven ze zo dat het voor je bedoelt is..
en een vogel die kan vliegen,heeft ie soms zelf bedacht als ie vleugels laten aan groeien dat ie dan zou kunnen vliegen,
dan moeten toch ook eerst de omstandigheden oke zijn om te kunnen vliegen. Geloof nou een ding maar en wees niet zo kortzichtig door zo maar te zeggen dat gelovigen zo maar geloven...nee dat is echt niet zo Als je echt wat wil leren kijk dan ook maar eens naar.. Kent Hoving is wetenschappelijk.. Waar kwamen de stoffen dan vandaan om een knal te veroorzaken,oja die waren er ineens..DIT IS OOK RELIGIE OERKNAL THEORIE. wAAR KAN IK INFO VINDEN OVER DIE MINI KNAL DAN Misschien iets te scherp op de snede gereageerd excuses
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het niet zo zijn dat wij als dierlijke wezens op aarde zijn geëvolueerd om de vruchten der aarde te kunnen verteren? Onze ogen zijn geëvolueerd om de meest voorkomende straling op de aardoppervlakte waar te nemen. Levende wezens zijn het resultaat van miljarden jaren trial en error. Dat wat niet werkte, stierf uit. Uiteindelijk zijn wij als soort geevolueerd om in onze natuurlijk omgeving te gedijen. En dat was een omgeving met bepaalde soorten voedsel enz, enz... Ik kijk naar de wereld om me heen en ik zie fysische processen. Maakt dat het minder mooi of mysterieus voor mij omdat ik er geen schepper aan toeken? Helemaal niet. Ik ben mede daardoor natuurkunde gaan studeren. Na een aantal jaar studie en wat werkervaring in de wetenschap, realiseer je pas hoe weinig we weten over de werking van het heelal. Maar er zijn nu goede, betrekkelijk eenvoudig (in de zin van de scheermes van Occam) theorieën die het ontstaan van het heelal kunnen verklaren door de werking van zwaartekracht en zogenaamde M-theorie. Daarvoor is GEEN schepper nodig. Het is een beperking van het menselijke brein en het feit dat deze geëvolueerd is in een heelal met tijd dat we een scheppingsmoment nodig hebben. Maar ik zeg je (en je kan het nalezen in de werken van bijvoorbeeld Stephan Hawking) dat op het moment van de oerknal er geen tijd was. Anyway, je kunt er een leven lang op lezen en studeren voordat je alle knepen van de quantum mechanica doorhebt. Nog even dit: Ik heb wat opgezocht over Kent Hovind. Het is een charlatan van de eerste orde. Het vereist een speciaal soort mens om jongcreationist te zijn. Iemand die de gehele (serieuze) wetenschappelijk wereld negeert en alle bewijs voor evolutie naast zich neerlegt. Zo iemand is blind en zou geen les mogen geven aan jonge mensen. En nu is het mijn beurt om me te verontschuldigen voor de scherpe reactie... ps - De benaming in deze vraag is ongelukkig gekozen. Overgenomen uit populaire media. En je weet dan telt wat er in de kop staat. En mini-oerknal staat toch wel erg stoer. Lees dit artikel maar eens: http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/buitenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2010/11_november/09/buitenland/deeltjesversneller-maakt-oerknal.xml De oerknal was reeds seconden misschien wel minuten voorbij toen het heelal zo heet was als in deze botsing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens, hier een fun fact over de huidige verblijfplaats van Kent Hovind: Federal Correctional Institution, Edgefield, South Carolina. De beste man zit in de gevangenis voor belastingontduiking. En er wordt zelfs kritiek op hem geuit vanuit andere creationisten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kent_Hovind
Als ik het goed begrijp bedoel je dat nu er een mini oerknal tot stand is gebracht door de mens, wat dit voor gelovige mensen betekend die er dus van uitgaan dat God de wereld geschapen heeft (en niet dat de oerknal daar de oorzaak van was)?
Gelovige mensen denken dat God de wereld geschapen heeft in zeven dagen, die geloven dus bij voorbaat al niet dat de aarde ooit tot stand is gekomen door de Big Bang, de oerknal dus.
Nu de oerknal daadwerkelijk (in mini variant, dat wel) tot stand is gebracht en daarmee bewezen is dat het kan, betekend denk ik nog steeds niet veel voor gelovigen.
Inderdaad net als dat de evolutietheorie niet ervoor gezorgd heeft dat mensen niet meer geloven (al zullen er vast een aantal mensen op aarde zijn die hierdoor niet meer geloven).
Dit is het hele punt van geloven: men GELOOFT in God. Als hun geloof sterk genoeg is zal maar bar weinig hun van dat idee af kunnen brengen. Ook in gevallen als door een ellendige ziekte al hun kinderen sterven, of weet ik veel wat voor erge dingen. Er zijn genoeg mensen die dan nog steeds geloven want: Hij heeft dit zo gewild. Ze leggen zich er daarom bij neer en kunnen er ook vrede mee hebben omdat hun geliefden 'op een betere plek' zijn.

Nu ben ik geen gelovige dus eigenlijk kan ik deze vraag niet 100% beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zal sowieso niets aan hun opvattingen veranderen,omdat die mensen vasthouden aan dogma's en doctrines die voortkomen uit gelóófsopvattingen,die niet gestaafd zijn door wetenschappelijke onderzoekingen,metingen en/of bewijsvoeringen.

Ook het veroorzaken van een mini-Big Bang verandert niets aan hun opvattingen.

Natuurlijk hebben ook deze mensen recht op hun eigen opvattingen,ook al worden die niet door bewijzen ondersteund: daarom is en blijft het hún geloof.

Maar als deze mensen daar zich gelukkig door voelen en er morele en emotionele steun aan ontlenen,dan kun je maar één ding doen en dat is hen in hun eigen waarde laten.

Te hopen valt,dat zij óók van hún kant gezien hetzelfde respect zullen willen opbrengen voor diegenen die een wat rationelere kijk hebben op de wereld en de kosmos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord hierop moet zéér speculatief zijn: er zijn hypotheses dat er een zgn. "primordiaal" (i.e. moeder-) universum was,waaruit "ons" heelal is ontstaan,d.m.v. een Oerknal,die veroorzaakt werd door het instabiel worden van óf 1) een quantumvacuüm óf 2) het botsen tegen elkaar van zgn. kosmische "wereldvellen" ("branen" genoemd in M-theorie),wat tegenwoordig bekend staat als de "Big Bump" (= de grote botsing) 3) één van de ontelbare afgesplitste heelallen is tijdens de oneindige reeks der "kosmische inflatie",een fractale ,oneindige vertakking/afsplitsing van continue Big Bangs dus. Dát zijn de tegenwoordige gaangbare wetenschappelijke inzichten. Maar---en nu wordt het niet langer hypothetisch,maar zelfs speculatief,zoals ik al aangaf--- stel dat er in een "vorig" heelal,i.e. een moederheelal,dat stervende was,een uiterst geavanceerde beschaving of mega-intelligentie bestond,dat de energie beheerste van een héél universum en derhalve óók de knowhow en technologie had om zelfs de structuur der tijdruimte zélf te beheersen,dan zou (zéér speculatief gesteld) een dergelijk mega-intelligentie of kosmische beschaving een geheel nieuw heelal kunnen creëren....dus doet dit scenario niet denken aan een "God"? Het punt is hier: het valt niet te bewijzen,of ons universum vanuit een puur vals quantumvacuüm is ontstaan (= de wetenschappelijke visie),of dat er een boven ál ons voorstellingsvermogen staande intelligentie bestond/bestaat,welke ons heelal bewust gecreëerd heeft. Níemand die het antwoord hierop kan geven.
Ik wacht rustig af tot het op discovery channel komt ;)

Ik zelf ben christen maar heb geen probleem om de evolutie theorie als werk theorie te zien.

maar ik zal het scheppingsverhaal nooit loslaten omdat het gaat over de menselijk geest en zijn oorsprong.
Ik vind het zelfs nog steeds appels met peren vergelijken
zeg nou zelf in de evolutie leer of het onstaan van het heelal zie ik geen geestelijke lessen de mens zelf lijkt
de vreemde uitzondering op de regel.
Ik geloof in God dus ook in het scheppingsverhaal
maar alleen omdat God er in gelooft.
en zich er aan houdt.

Er staat in den beginne schiep God hemel en aarde
en dat is mij voldoende, niet omdat ik moedwillig onwetend wil blijven ben of wil zijn.
ook zoek ik geen verklaring voor de blijkbare tegenstelling
die de evolutie leer of onstaan van het heelal omdat ik weet dat alles stof is. en tot stof zal vergaan.

maar er is iets eeuwigs dat niet stof is maar geest
en ik weet ook dat de dag komt dat stof door geest wordt
aangenomen en alles eeuwig zal zijn,

nou ja weer een van mijn mijmeringen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord +
Ik ben gelovig.
Maar ik zie de bijbel niet als een geschiedenisboek. De bijbel is een boek dat ons iets over God wil leren. Voor geschiedenis hebben wij andere boeken volgens mij.
Ja, in de bijbel staat dat God de wereld heeft geschapen, en dat dat 6 dagen duurde. Maar hoe hij dat heeft gedaan is niet precies beschreven. (wie weet is daar wel een oerknal aan vooraf gegaan)

Ik heb geleerd dat de bijbel ons iets wil vertellen over wat God voor ons betekent, en hoe groot hij is. Wat is er meer bijzonder om iemand toe te dichten dan het ontstaan van de aarde en al het leven daarop. Daarom lees ik Genesis als een soort gedicht/ode aan God. (zo is mij dat trouwens ook op catechesatie ooit uitgelegd).

Ik geloof in de evolutietheorie, maar ik geloof ook nog steeds in God. Ik stop niet met geloven omdat er toevallig een (of zelfs meerdere) verhalen in de bijbel staan die letterlijk niet te bewijzen, of zelfs bewezen onwaar zijn. Voor mij gaat de bijbel over de liefde van God voor de mens. De bijbel is lang geleden ontstaan, en de verhalen over de schepping zijn allemaal verhalen uit overlevering, want in het begin konden de mensen niet schrijven.

Hoe de mens is ontstaan doet er voor mij eigenlijk niet zoveel toe. Het gaat erom dat God een rol kan spelen in het leven van (gelovige) mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yanca, dat God zijn eigen zoon gegeven heeft uit liefde voor de mensen om al de zonden op zich te nemen, is dat geen liefde dan? Dan weet ik niet wat die dominee van jullie je altijd heeft voorgehouden.
waarschijnlijk helemaal niets zij die geloven hebben een rotsvast geloof daar zal een mini bangetje niets aan veranderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God als almachtige wordt door sommige (niet erg bijbelvaste) gelovigen gebruikt ter verklaring van tot op heden onbegrijpelijke verschijnselen. Nu we steeds meer van die knallen snappen is er minder behoefte God hiervoor als verklaring aan te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof in God die de wereld geschapen heeft en hoe hij dat heeft gedaan interesseert me eigenlijk helemaal niet!
En dat is ook helemaal niet belangrijk. De mens heeft in ieder geval de verantwoordelijkheid om op de wereld te passen en niet zoals ze nu doen er een bende van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voor jou, ik ben absoluut niet geïndoctrineerd zoals jij zegt. Dat komt bij mij zelfs beledigend over, maar het maakt mij niet uit of we uit een oerknal komen, wie precies de eerste mens was, of we alles na kunnen maken of noem maar op. Wat mij wel interesseert is wat de mens er van maakt. Als ze dan zo goed zijn waarom vernielen ze die aardkloot dan zo.
Je zegt dat we er wat aan doen, maar wat denk je waar die overstromingen allemaal vandaan komen om maar wat te noemen. Omdat er zoveel illegale houtkap is in de regenwouden. En zo zijn er duizenden voorbeelden, mensen die elkaar afmaken voor 10 euro, elkaar niet kunnen uitstaan enz. Nee het is niet belangrijk hoe de wereld geschapen is maar het gaat er om hoe je er op past. Ik probeer daarin mijn best te doen op mijn manier, jij doet dat op jou manier.
Als je God de oerknal toedicht ("Er zij licht") dan is het niet moeilijk Hem ook de eer te geven dat6 Hij ons inzicht geeft in hoe we dingen in het klein na kunnen doen.
gelukkig in het heel erg klein, anders duurt het niet lang voordat wij deel uitmaken van de Small Bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mini-oerknal is net zoiets als een beetje zwanger: een zinloze bewering.