is licht snelheid niet afhankelijk van waar je het bekijkt ?

Albert Einstein zei ,niets kan sneller dan het licht.
De licht snelheid is afgerond 300 000 kilometer per seconde.
Nu heb ik de volgende vraag ,er raast een asteroïde langs de aarde met een snelheid van 300 km per seconde.
De astroïde is voor het gemak 300 000 km van de aarde verwijderd ,het licht van de astroïde doet er dus 1seconde over om de aarde te bereiken.
Nu stuurt men een astronaut naar die asteroïde met een zaklamp,zodra de astronaut is geland doet hij de zaklamp aan.
Eerst schijnt hij in de richting waarin de asteroïde zich beweegt “de mensen op aarde kijken toe en kunnen de snelheid van het licht van de zaklamp meten.
Zij zien dat de snelheid 300 000 + 300 = 300300 km per seconde is,gezien vanaf de aarde heeft het licht nu een hogere snelheid
Nu schijnt de astronaut de andere kant op, nu zien de mensen op aarde dat de licht snelheid 300 000 – 300 = 299 700 km per seconde is.
Nu is mijn vraag ,is licht snelheid niet afhankelijk van waar je het bekijkt ,zo ja dan heeft licht niet een vaste snelheid ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan je dat niet even snel uitleggen, maar de lichtsnelheid in vacuüm is constant en dus onafhankelijk van de snelheid van het licht uitzendende object.

Het beste antwoord

De lichtsnelheid (in vacuüm) is constant. Je kunt de snelheid van het licht uit de lamp van de astronaut niet optellen bij de snelheid van de asteroïde. En je kunt hem er net zo min van aftrekken als hij van je af gaat.
Dus hoe je het ook wendt of keert: c is ALTIJD 300.000 km/sec.

Er was wel een Einstein voor nodig om de metingen die dat aantoonden ook inderdaad te accepteren.

Wat je wel ziet bij sterrenstelsels die naar ons toe komen of van ons afgaan is een verschuiving in het spectrum. Dat kun je vergelijken met met geluid van een motorfiets die langsrijdt: als hij naar je toekomt hoor je een toon die hoger is dan de 'werkelijke' toon, en als hij van je wegrijdt hoor je een lagere toon. Dat is het dopplereffect.
Dat heb je ook bij licht. Lichtbronnen die naar ons toekomen laten een blauwverschuiving zien (heeft een hogere frequentie en een kortere golflengte) en lichtbronnen die van ons af bewegen laten een roodverschuiving zien (heeft een lagere frequentie en een langere golflengte). Maar het reist nog steeds keurig met 300.000 km per seconde, om al stuiven die sterrenstelsels nóg zo snel door het heelal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het was even zoeken maar ik wist dat ik hem gezien had: een animatie van wat je ziet als je met bijna de lichtsnelheid reist.
Wanneer we met bijna de lichtsnelheid in een ruimteschip zouden reizen (en niet versnellen of vertragen) dan zou alles aan boord, klokken, onze lichaamsprocessen etc. zich normaal gedragen. Zolang we niet naar buiten kijken merken we niets van de snelheid. Maar wanneer we de wereld om ons heen bekijken zou alles er vreemd uitzien.
In deze animatie worden drie effecten gesimuleerd, die alledrie optreden wanneer je met hoge (relatieve) snelheden langs objecten reist.
Intensiteit: de helderheid neemt toe van objecten recht voor je, terwijl van hetgeen je achter je laat steeds minder licht wordt ontvangen.
Doppler: blauwverschuiving van waar je naartoe gaat, roodverschuiving bij waar je vanaf beweegt.
Abberatie: vervorming van objecten doordat lichtstralen uit een andere richting komen dan bij stilstand.
In het filmpje zie je de gamma-factor γ = 1/√(1-v²/c²). Die is ongeveer 7 bij een snelheid van 99% van de lichtsnelheid en ruim 700 bij 99,9999%. Dat betekent dat alle voorwerpen die we zien in de ruimte tot 1/7, resp 1/700 verkort worden in de bewegingsrichting. Ook zien we bewegingen voor ons versneld en bewegingen achter ons vertraagd.
WimNobel