Is er een dimensie die wij niet waarnemen? (Ik bedoel niet de 4e dimensie tijd)

Stel je voor:
Een biljartbal. Een biljartbal zo groot als de aarde. Daar loopt een mannetje. Voor die persoon is alles 2 dimensionaal: hij kan naar voor, naar achter, links, rechts, en alle richtingen lijken oneindig voor hem. Maar wij weten dat hij zich op een bol begeeft en als hij maar vooruit blijft lopen, hij weer op het beginpunt zal uitkomen, oftwel dat er 3 dimensies zijn. Kan het nu zo zijn dat er een dimensie is die WIJ niet kennen of waarnemen? Dat een andere beschaving of intelligentie (buitenaards) ons waarneemt, zoals ik nu dat mannetje op de biljartbal waarneem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je uitleg van 2d en 3d klopt van geen kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitleg klopt van alle kanten. Is juist helemaal goed. Zou nog bij kunnen dat dat 2d-mannetje niet persé op een bal hoeft te wonen, het zou ook een verkreukeld stuk plasticfolie kunnen zijn - dan is zijn wereld wel gekromd in de derde dimensie, maar ook oneindig, dus zou hij niet op hetzelfde punt terugkomen als hij alsmaar rechtuit zou lopen. Zijn wereld zou er ook uit kunnen zien als een leeggelopen opblaasbal, dus niet rond maar frommelig, maar toch niet oneindig.

Het beste antwoord

Ja, dat kan uiteraard, maar of we het ooit te weten komen.

Ik kan me een verhaal herinneren uit de Kijk vroeger. Elke week stond er een verhaaltje in over platland, een tweedimensionale wereld. Op een gegeven moment werd een vierkant ter dood veroordeeld. Hij moest onder de guillotine, dat niets anders was dan een streep. Het vierkant werd echter door een wonder gered. Een bol duwde hem op het moment suprême even "opzij", zodat de streep "langs" hem viel. Deze actie in de 3e dimensie was natuurlijk tovenarij voor de inwoners van platland. "Opzij" en "langs" kenden zij niet. Overigens zal hun waarneming van de bol geen bol zijn geweest, omdat zij steeds een andere doorsnee zien. Zij zien eigenlijk een punt een steeds langere lijn worden en daarna weer een punt.

Als je dit verhaal extrapoleert naar onze driedimensionale wereld, dan zullen wij een vierdimensionaal voorwerp dat onze ruimte binnendringt waarschijnlijk ook zien "morfen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, God.

Meer of minder kan ik er ook niet van maken.

Toegevoegd op 18-05-2009 23:34:15
Wetenschappers wel.. Zoek eens op The Elegant Universe String Theory
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1. Alhoewel je antwoord niet onjuist hoeft te zijn (wie weet of er een god bestaat?) vertel je eigenlijk niks. Wat bedoel je met 'God', waar haal je de idee vandaan dat God in een andere dimensie leeft? Waarom niet in alle dimensies tegelijk? Je geeft zelf al toe dat je er niet meer van weet te maken.
Wormholes? Kijk die flatlander-video... Daar kun je zien hoe je dat kunt voorstellen.. Is interessant...

en wormholes http://www.youtube.com/watch?v=wi1ZGL3bMV4

Toegevoegd op 18-05-2009 23:30:28
Er kunnen ook dimensies zijn die wij niet kunnen ervaren omdat we te groot zijn... Als op een touw een klein diertje zou lopen zou die in tegenstelling tot een koorddanser, dwars op het touw kunnen lopen en als het nog kleiner was in het touw kunnen kruipen... Dit zijn dan meteen 3 keer 3 dimensies erbij en alleen door heel kleine wezens te ervaren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol.. geweldige filmpjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verhaal over klein diertje extra demensie = onzin.
Hij blijft een 3d wereld ervaren. Je kan het zelfde touw ook groter maken, dan kunnen wij er ook dwars oplopen. Als je in een tent kruipt ervaar je toch ook niet in 1 keer een paar extra dementies. Volgens mij snap je niet helemaal wat dementies zijn.
een punt = 0 demensies
een lijn = 1 demensie (lengte)
een vlak = 2 demensies (lente,breedte)
een lichaam = 3 demensies (lente,breedte,hoogte)
Waarschijnlijk wel.
Kijk maar eens online naar Dimensions (zie bron).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijke vraag maar heb daar toevallig vandaag nog aan gedacht. Stel, je zou tegelijk kunnen kijken naar voren, links en rechts en ook naar boven en naar achteren, Sommige insecten kunnen dat, is dat dan niet een extra dimensie? Wij zelf kunnen dat niet waarnemen, onze hersenen kunnen dat misschien niet eens aan. Een libel kan het wel en ook nog zeer snel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om de waarneming alleen. Je kan wel alles in 1 opslag zien, het blijft 3 d.
In theorie zijn er 11 demensies.....dus buiten de 3 waarneembare demensies en de tijd, zijn er nog 7 over die wij niet waarnemen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zien onszelf als een enititeit die op een aardkloot rondloopt. Dat zit nu eenmaal gebakken in onze perceptie. Misschien beetje flauw maar als we nu nog inzoomen op ons lichaam dan valt ons lichaam uiteen in microdeeltjes. Als je dit omkeert en uitzoomt op de aarde, wellicht het heelal en op meta niveau naar ons heelal kijkt, who knows, misschien zijn we niet meer dan een cel van een gigantische amoebe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn er vast. Het al genoemde flatland-verhaal laat je goed en duidelijk zien wat er gebeurd als er een dimensie meer blijkt te zijn dan je dacht.

Wis- en natuurkundigen krijgen alles beter kloppend (hun wereld van formules) met gebruikmaking wel 11 dimensies.
Wel hardstikke interessant! Dat wij die 11 dimensies niet ervaren zegt meer over de menselijke zintuigen dan over de werkelijkheid.

Misschien zit 1 van die dimensies wel op 'het randje' van merkbaarheid. Dat zou heel veel vreemde verhalen KUNNEN verklaren waar veel mensen zo dol op zijn.
Zie wat de flatlander meemaakte:)

Het grappige is dat wetenschappelijke ratio figuren zich vast klampen aan wat ze geleerd en onderzocht hebben (wat heel goed is!)
en dat 'niet-gestudeerden' in verhouding veel vaker gek zijn op die 'rare' verhalen. Waarschijnlijk zit de wereld zowiezo vol met zaken die ze niet helemaal kunnen begrijpen, zij kunnen daar veel beter mee omgaan dan veel gestudeerden.

Zolang die twee groepen mensen ELKAARS inspiratiebron kunnen zijn komen we als mensheid stappen vooruit...
denk ik