Als je op de maan zou staan in een ruimtepak, en in de lucht springt, zou je dan van de planeet af kunnen zweven en niet meer terug kunnen keren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

De ontsnappingssnelheid van het maanoppervlak is 2,4 km/s ofwel 8640 km/uur. En als je alleen in een baan om de maan wil komen is de helft genoeg. Dat is wel veel minder dan van de aarde (11,2 km/s) maar met spierkracht ga je dat niet redden. Daar heb je echt een raket voor nodig.
WimNobel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat klopt. Daarom zitten er op ruimtepakken kleine stuwrakketten die je naar de grond drukken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope hoe denk jij dat ze hun jeaps aan de grond houden?
Nee, er is nog steeds zwaartekracht (wel minder dan op aarde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Je springt ongeveer 6x zo hoog maar dan kom je altijd weer terug op de maan.

Toegevoegd na 25 seconden:
Dan blijkt uit berekening dat je op de maan ongeveer zes keer zo hoog kan springen en dat je ook zes keer zo lange tijd los van de grond bent. Sprongen kunnen zeer hoog zijn en duren ook zeer lang. Als je op aarde 1,25 m hoog kunt springen ben je na één seconde weer op de grond. Op de maan spring je dan 6*1,25 = 7,5 m hoog en daar doe je zes seconden over. Op de maan is het niet echt moeilijk om over een huis te springen. Omdat je zo lang los van de grond kan blijven kan je ook veel verder springen: in principe zes keer zo ver. Kan je op aarde vier meter ver springen, dan haal je op de maan 24 meter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theoretisch gezien is je antwoord juist Pelle, maar heb je ooit geprobeerd in een ruimtepak die je bewegingen heel erg beperkt en ook behoorlijk zwaar is (6× lichter dan op aarde, dat wel), dezelfde fysieke kunstjes uit te halen dan op aarde, met sportschoenen en schaars aangekleed? Het was uiteraard een retorische vraag van mij... ;-) Overigens, wie de wilde minnaar is, weet ik niet.
It wasn't me!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoogspringen wereld record is 2,45 (1993). Ik heb 2 maanden geleden nog 1.60 gehaald bij gym. Moeilijk voor een kreupele opa, niet voor een top fitte astronaut die jaren heeft getraind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@JonathanS
Hoe hoog je kan springen (verticale sprong) is iets totaal anders dan hoogspringen in atletiek.
Ik zie in ieder geval André Kuipers in zo'n astronautenpak niet zo gauw met de Fossbury techniek 2,45 m hoog springen hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat ook om een voorbeeld, iets om mee te rekenen, ze hebben het niet over het wereldrecord ofzo. Stel dat je op aarde x meter springt dan spring je op de maan dus x keer 6 meter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh en dit was een antwoord op jonathan ;)
WimNobel
11 jaar geleden
Het gaat hier steeds maar over die bekende factor 6. Die heeft betrekking op de valversnelling aan het oppervlak van een hemellichaam (formule GM/R²). De valversnelling is van belang als je wilt weten hoe hoog je kunt springen etc. De vraag is echter of je weg kunt zweven. Daarvoor is een ander begrip nodig: de ontsnappingssnelheid aan het oppervlak (formule wortel 2GM/R). Die is op de maan niet 6x zo klein als op de aarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wim: waarom zet je dat niet ook bij de andere antwoorden neer?
ten eerste: de maan is geen planeet.
Verder heeft alles wat massa heeft ook een eigen aantrekkingskracht: zwaartekracht. Hoe groter de massa hoe groter de zwaartekracht. De reden dat je astronauten wel van een spaceshuttle af kunnen zweven is dat een spaceshuttle een kleine massa heeft en de maan een grotere massa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de maan heeft geen atmosfeer, plus de aantrekkingskracht van de maan is +/- 1/6 van de aarde.
Dus ik denk als je wereldkampioen hoogspringen bent je een goede kans maakt om de maan nooit meer onder je voeten te voelen