Massa van de maan Afstand aarde maan

Men zegt dat de maan ooit is ontstaan door een inslag van een groot object op de aarde. Tevens is de afstand aarde/maan toegenomen na het ontstaan van de maan en deze afstand wordt nog steeds groter.

Vraag 1: Wanneer de massa van de maan nog steeds deel uitgemaakt had van de aarde, wat had dat dan betekend voor de diameter, de omvang, de massa en de aantrekkingskracht (g) van de aarde?

Vraag 2: Wanneer de maan (veel) dichter bij de aarde zou staan zou dan de kans bestaan dat materie zich verplaatst van de aarde naar de maan, vv?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

De gemiddelde afstand tussen de maan en de aarde, 384.000 km, wordt ieder jaar om en nabij vier centimer groter. Dit blijkt uit metingen van radargolven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voorwerpen die veel massa hebben, hebben een grotere aantrekkingskracht dan lichtere voorwerpen. Dat geldt ook op heel grote schaal. Zo heeft Jupiter, de grootste planeet van ons zonnestelsel, die meer dan 300 keer zo zwaar is als de aarde, een veel grotere aantrekkingskracht dan onze planeet. En de aantrekkingskracht van de zon, die nog eens duizend keer zo zwaar is, is nóg veel groter. De maan daarentegen heeft veel minder zwaartekracht: hij is meer dan tachtig keer zo licht als de aarde. Toch weegt de maan nog vele biljoenen kilo’s: als je het getal zou uitschrijven, kreeg je een 7 met 22 nullen!
Maar .... als Jupiter veel zwaarder is dan de aarde, en de zon nóg zwaarder, waarom valt zo’n vallende appel dan niet naar Jupiter of de zon? Dat heeft te maken met de afstand. De aantrekkingskracht tussen twee voorwerpen wordt niet alleen bepaald door de massa’s van die voorwerpen, maar ook door hun onderlinge afstand. Hoe groter die afstand, des te kleiner is de aantrekkingskracht. Voor een vallende appel is de aarde maar een paar meter ver weg, terwijl de zon op 150 miljoen kilometer staat: dat scheelt nogal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De massa van dat inslagobject wordt geschat op grofweg 10% van die van de Aarde. De massa van de Maan is circa 1,25% van de Aarde. Zonder die inslag was de Aarde nu dus lichter geweest, kleiner, en minder aantrekkelijk (qua zwaartekracht dan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de massa van de maan opgeteld wordt bij die van de aarde wordt de gezamelijke massa ongeveer 6,0471*10^24 kg (is nu 5,9736*10^24 kg). Wanneer de gemiddelde dichtheid van de aarde hetzelfde blijft (wat te verwachten valt bij een maan die uit de aarde afkomstig is), wordt de radius van de aarde 6.397 km (is nu gemiddeld 6.371km). De zwaartekrachtversnelling wordt dan 9,86 m/s^2 (is nu 9,81 m/s^2).

Om je 2e vraag te beantwoorden: De zwaartekracht neemt af met de kwadraat van de afstand. Dit betekent dat de zwaartekracht heel snel afneemt naarmate je verder weg komt van een lichaam. Hierdoor zal de zwaartekracht van het hemellichaam waarop jij staat overheersen ten opzichte van een ver afgelegen lichaam. Derhalve kan er geen materie uitwisseling plaatsvinden (onder normale omstandigheden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist.
De maan werkt niet spontaan als een elektromagneet als hij heel dichtbij zou zijn. De maan zou hooguit naar beneden vallen.
Waar hangt die zwaartekracht nu van af? In de eerste plaats van de massa's. Hoe groter de massa, hoe sterker de onderlinge aantrekkingskracht. Zou de massa van de zon twee keer groter worden, dan wordt de aantrekkingskracht van de zon ook twee keer groter. Zou de massa van de zon drie keer zo groot worden én de massa van de aarde vier keer zo groot, dan wordt de onderlinge aantrekkingskracht 3 x 4 = 12 keer zo groot.