Is er een hemellichaam in de buurt waar je mooi een superruimterail kan bouwen?

http://www.faqt.nl/recent/nasa-ontwikkelt-ruimterail/

Maar dan voor interstellaire ruimtereizen.

Dan denk ik aan:
-Stabiel hemellichaam (dus niet te veel bevingen/vulkanen op onberekenbare plekken). Bijv. een maantje in ons planetenstelsel.
-Gigantisch ("onuitputtelijk") veel brandstof aanwezig op dat hemellichaam zelf.
-Gigantisch hoge startsnelheid: bijv. 95% van de snelheid van het licht (zodat voor de reizigers zelf een reis van 10 lichtjaar een stuk korter dan 10 jaar duurt). Hoeveel energie zou dat kosten? En hoe lang moet de ruimterail dan zijn om de mensen een acceptabele acceleratie te laten ondergaan?

Het zou natuurlijk een gigantische klus worden. Maar het moet haalbaar zijn (op lange termijn, natuurlijk), toch? Het nadeel bij zulke hoge snelheden is misschien dat je last krijgt van het gekromde oppervlak van zo'n hemellichaam?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

vlgs mij zou dat kunnen in de asteroïdengordel,die tussen de banen van Mars en Jupiter ligt.Dan zou er op één of meer grote,stabiele asteroïden zo'n ruimterail kunnen worden gebouwd weet je.Ook hebben zulke asteroïden een heleboel mineralen (ijzererts b.v.) en ook vele gasvoorraden ( b.v. methaan,net als op Jupiter).
De snelheid van het licht kan praktisch niet worden gehaald,want dan zou je massa oneindig groot worden en vlgs Einstein's Relativiteitstheorie kan dat nu 1maal niet!)
Maar met een warp-enginedevice,waarbij je de ruimte zélf buigt met nulpuntsenergie,zou je -in theorie- sneller dan het licht kunnen reizen: niet jíj beweegt,maar a.h.w. de ruimte zélf!Degeen die veel weet over warp-engines = dr. Miguel Alcubierre.Kun je opzoeken op internet hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet de lichtsnelheid - dat weet ik. Maar 95% is in theorie wel haalbaar. Al weet ik niet hoeveel energie daarvoor nodig is (zal wel gigantisch zijn, maar zeker niet oneindig).
Zo heel eenvoudig is dat allemaal niet...

Allereerst moet je je afvragen, waarom je zonodig *mensen* wilt laten reizen. Kunnen we niet beter eerst wat robots sturen? Die hebben geen probleem met een eeuw niksen, ze kunnen hogere versnellingen aan, en ze hebben onderweg geen behoefte aan eten, drinken, sex, warmte en gezelschap.

Als je dan toch graag mensen wilt sturen, moet je je afvragen of dat levende mensen moeten zijn. Je zou de reizigers kunnen invriezen. Een stijfbevroren blok mens heeft, net als de robot, geen behoefte aan eten, drinken, sex, warmte en gezelschap, en kan ook goed tegen een versnelling van 100 g of meer.

Maar dan - of je nu een levend mens, een diepvriesmens of een robot stuurt - je reist met 95% van de lichtsnelheid naar je bestemming. Hoe ga je afremmen? Het lijkt me niet doenlijk de benodigde brandstof mee te slepen. De enige realistische mogelijkheid is dan, gebruik te maken van dezelfde "gravity assist" die we binnen ons zonnestelsel gebruiken om met weinig brandstof toch binnen redelijke tijd naar de buitenplaneten te reizen. Gezien de enorme snelheden zul je dan meerdere sterren moeten gebruiken voor je gravity assisted slowdown, en daarna moet overgaan op het gebruik van planeten om een acceptabele landingssnelheid te bereiken - wat betekent, dat je reis met enkele tientallen lichtjaren wordt verlengd.

De beste manier om dit probleem te omzeilen is wellicht, eerst een paar robots naar de bestemming te sturen, die ter plekke ook een ruimterail bouwen. Wanneer die robots - die volgens bovenstaande, langdurige weg op hun bestemming zijn gekomen - klaar zijn, kun je met de ruimterail die hier staat een schip afschieten. Als je heel goed richt, komt dat precies bij het eindpunt (beginpunt) van die andere ruimterail terecht, waarop die verre ruimterail het schip efficiënt en snel kan afremmen.

Resteert de vraag, waar we in onze nabijheid zo'n ruimterail kunnen bouwen.

In eerste instantie denk ik daarbij aan onze maan. Die is vrijwel vast, dus kunnen we de ruimterail dwars door het middelpunt van de maan heen bouwen. Nadeel is dan natuurlijk, dat je niet zomaar op elke willekeurige bestemming kunt richten.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
(vervolg van mijn antwoord) Een alternatieve plek is een vrij zwevende ruimterail. Een lagrangepunt lijkt me daarvoor een goede plek. Als we zo ver zijn dat we zo'n systeem kunnen bouwen, mogen we ervan uitgaan dat we ook de technologie hebben om vanaf elders met lasers energie naar de ruimterail te sturen. Ter plekke van de ruimterail hoeft dus geen "onbeperkte" hoeveelheid brandstof aanwezig te zijn - de energie "beamen" we er "gewoon" naartoe, desnoods vanaf honderden verschillende plekken die elk een deel van de benodigde energie leveren. (einde van mijn antwoord)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat brandstof mee zeulen is niet nodig, als je gebruikt maakt van een lichtzeil. Maar als die robots klaar zijn met het bouwen van die rails en dat laten wetren,is men op aarde al ettelijke generaties verder en allang vergeten,dat er ooit een robotruimteschip is vertrokken. Maar laten we rustig verder dromen en afwachten of er nog meer van die realistische antwoorden komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"...,is men op aarde al ettelijke generaties verder en allang vergeten,dat er ooit een robotruimteschip is vertrokken."
Echt, men vergeet dat niet. Net als nu, zullen er duizenden mensen in de rij staan om mee te doen met de exploratie/kolonisatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Allereerst moet je je afvragen, waarom je zonodig *mensen* wilt laten reizen. Kunnen we niet beter eerst wat robots sturen?" Natuurlijk kunnen we robots sturen. Maar je denkt toch niet dat de mensen (uiteindelijk) rustig 'thuis' op aarde willen blijven zitten? Nee, echt niet. Een ruimterail dwars door de maan... Is de druk in het binnenste niet veel te hoog om daar een stabiele buis in te monteren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Zo heel eenvoudig is dat allemaal niet…"
Maar ik heb ook niet beweerd dat 't eenvoudig is... :). Vandaar dat ik over 'lange termijn' spreek. Een ruimterail gebruiken om ook weer af te remmen, daar had ik nog niet aan gedacht maar lijkt mij inderdaad een (goed) idee!! Het zal in 't begin wel eens mis gaan... Te pletter slaande astronauten enzo. (Toch een beetje jammer, na een reis van een paar jaar.)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat van die druk, daar had ik ook aan gedacht. Geen idee hoe erg dat is. De maan is ongeveer vast, ook in de kern, maar aan de andere kant is gesteente onder hoge druk enigzins plastisch. Geen idee hoe het midden van de buis zich zal gedragen. Dat je na een paar jaar te pletter slaat, is niet zo'n probleem. Althans, het is een risico dat er nu eenmaal bijhoort. Klinkt vreemd, maar het is nog niet zo heel lang geleden dat een groot percentage van de matrozen de tocht op een koopvaardijschip niet overleefde - en dan hebben we het ook over tochten van twee tot drie jaar. Overigens is de kans dat je te pletter slaat vrij klein. Als het mis gaat, vermoed ik dat de kans groter is dat je je doel voorbijvliegt. Dan wordt de reis dus gewoon wat langer dan gepland, en heb je ineens geen doel meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat die druk een onoverkomelijk probleem is. De oplossing zou misschien kunnen zijn om een stel rondjes over de maan te leggen. Maar gezien je berekening hoe lang de rail moet zijn om 95% van de lichtsnelheid te halen... Zou je de hele maan vol moeten leggen en dan nog zou 't niet lang genoeg zijn (en dan zit je ook nog met de kromming wat een probleem oplevert bij hoge snelheden - maar dat kan men misschien elektromagnetisch geleiden).
Cryofiel
13 jaar geleden
Je had het al over het probleem van de G-krachten, die je tot 5G wilde beperken. Bij rondjes draaien treden ook G-krachten op. Op een gegeven moment draai je rondjes over het maanoppervlak, en sta je continu bloot aan 5G als je alleen maar je huidige snelheid behoudt. Je kunt dan niet meer versnellen zonder jezelf aan meer dan 5G bloot te stellen.
De lichtsnelheid benaderen....daar zijn we belange na nog niet aan toe ....Even dit :Ooit werd op G.V. de vraag gesteld : Wat is de grootste snelheid ooit verwezenlijkt door een door de mens gebouwd instrument. Op dingen zoals deeltjesversnellers na......werden bijvoorbeeld :afvuren van kogels als antwoord gegeven.
Maar twee toestellen door de mens vervaardigd halen veel hogere snelheden op dit moment :dat zijn de twee enige ruimtetuigen die op het punt staan ons zonnestelsel te verlaten :pioneer 10 en 11...en zouden nu de Kuiper-gordel doorkruisen op weg naar de Wolk van Oort met een snelheid van maar liefst 2,6 AE per jaar : ongeveer 300 miljoen kilometer per jaar , bijna 35.000 km per uur......Of van Haarlem centrum naar Amsterdam centrum in 1 seconde!!!.Maar ja....om de lichtsnelheid te benaderen zou de afstand Amsterdam -Maan in 1 seconde moeten bereikt worden ...dus zitten we nu op maximum snelheid zo'n 0.003 % van de lichtsnelheid.
De Pioneer is nu op weg naar de ster ;Aldabaran op 8 lichtjaren en zou theoretisch , misschien ook praktisch kunnen aankomen binnen een slordige 2 miljoen jaar.

Een plaats om een rail te bouwen kan ergens in de ruimte niet ver van de Aarde of op de Maan.
Mars is geen optie : omdat die een atmosfeer heeft en behoorlijke aantrekkingskracht.....en dat zou de voordelen van een rail voor een groot deel teniet doe.
Trouwens ligt Mars in het uiterst gunstig geval nog altijd op zo'n 60 .000.000 km van de Aarde
Venus is onhandelbaar.
Dichte Planetoïden zoals Ceres zijn met afstanden tussen 200 en 500 miljoen kilometer van de Aarde geen optie.

Dus: ofwel de Maan ..... ofwel een gordel tussen Aarde en Maan ,waar de aantrekkingskracht van beiden elkaars kracht opheft.

Toegevoegd na 1 dag:
De "far side " van de Maan is uitermate geschikt voor ruimtetelescopen en signaalopvangers omdat die kant minder last heeft van de ethervervuiling van de Aarde
Een rail dan maar op de zichtbare kant