Is havo genoeg om astronaut te worden?

Alles dat met ruimtevaart heeft te maken vind ik leuk.
op school (2 havo) vind ik het leukste vak biologie.
Ik haal best wel goede cijfers.
maar ik wil weten of dat genoeg is?
welke vakken ik moet kiezen.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Nee, vrijwel alle astronauten hebben een wetenschappelijke opleiding, dus een opleiding aan een universiteit gehad. Je zal dus na de havo vwo moeten gaan doen en daarna liefst een universitaire opleiding.

De vakken die je het beste kan kiezen, zijn de technische vakken, met name natuurkunde en wiskunde zijn belangrijk.

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Astronaut staat een heel beknopte beschrijving van de opleiding van astronauten:

"Astronaut worden: Opleiding tot astronaut

Geen specifieke studierichting: je bent wetenschapper, ingenieur of piloot en houdt van avontuur. Goede kennis van de Engelse en Russische taal om goed te kunnen communiceren met elkaar en verkeerde interpretaties te voorkomen van het werk in de ruimte. Een basiscursus van 2,5 jaar binnen de ESA. Hierna een vervolgcursus van 12 maanden."

Op die website staat verder nog onder meer:

"Astronauten moeten veel kennis hebben van medicijnen, techniek of natuurwetenschappen. Daarnaast moeten ze goed gezond zijn en beschikken over een goede conditie. Slechts weinigen komen door de zware voorselectie heen .Het blijft een droombaan in tijd en ruimte."

"Een Astronaut is in dienst van een ruimtevaartorganisatie (ESA, NASA). Het is een wetenschappelijke werkomgeving met een technische werkvloer. Van beide markten moet de Astronaut thuis zijn. Het oogmerk is wetenschappelijk onderzoek."

"Het is de ultieme droombaan voor velen. Europese Astronauten hebben ook een andere baan ernaast, net als de Amerikaanse Astronauten. Zo is Frank de Winne, de Belgische Astronaut in dienst van de ESA als ingenieur. Onze eigen André Kuipers is, in dienst van de ESA, werd daar onderzoeksarts."
7 jaar geleden
ronaldP
7 jaar geleden
Er gingen stemmen op om ook mensen zoals artiesten en filosofen mee te laten gaan op missies. Probleem is dat sinds de ramp met de Spaceshuttle (waarbij o.a. een onderwijzeres om het leven kwam) besloten is geen 'burgers' mee te laten gaan. Nu de Shuttle-missies zijn gestopt is de ruimtereis minder gemeengoed geworden en is de kans NOG minder. Het is nu eenmaal zo dat er enorm efficient gewerkt wordt aan onderzoek of andere doelen. daarvoor zijn mensen nodig die de materie volledig beheersen, danwel in techniek danwel in kennis. Wanneer er zaken niet gaan als geplant, kunnen zijn daar toch het maximale uit halen of problemen oplossen. Daarom zijn het toch wel vaak de beste van de beste (of fysiek EN mentaal vlak) die kans maken om astronaut te worden.