Is Aldebaran een zon geweest van een levende planeet?

Ik deed een beetje onderzoek naar de "zon" Aldebaran. Ik kwam er achter dat hij al een rode neus is wat betekent dat hij vroeger een zon was. Ik vroeg me toen af: is het mogelijk dat Aldebaran 5 miljard jaar geleden de zon was van een ander zonnestelsel waar weer een andere planeet met leven was die weer is opgeslokt door Aldebaran.

Ik stel het erg op prijs als ik op bepaalde dingen word verbeterd want daar word ik alleen maar slimmer van.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat is niet meer te achterhalen denk ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet te zeggen of dat zo was, maar het is in principe wel mogelijk zou ik zeggen. Voor zover we nu kunnen overzien zou de kans echter sowieso heel klein zijn.

Antwoorden (1)

Ik denk dat Ritsuka met zijn of haar opmerking dat het niet meer te achterhalen is op zich gelijk heeft.

Er zijn aanwijzingen dat Aldebaran een dubbelster is. Dit is echter zeer moeilijk om aan te tonen. Maar als dat het geval is dan is de kans dat er ooit een planeet met leven is geweest een stuk kleiner omdat de banen van planeten dan veel instabieler zijn.

Van planeten die ooit zijn opgeslokt door Aldebaran zullen we nooit een spoortje terug vinden.

Overigens is Aldebaran volgens mij een van de weinjge sterren waar een ruimteschip van aarde naar op weg is. Pioneer 10 komt daar over 2 miljoen jaar aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Dat de Pioneer 10 onderweg zou zijn naar Aldebaran, dat zie ik ook op wiki staan. Het is echter niet helemaal juist. Het ruimteschip heeft bij het verlaten van het zonnestelsel een snelheid in een richting die het gevolg is van zijn baan langs de planeten. Omdat telkens de vraag gesteld wordt in welke richting hij reist heeft iemand dit uitgerekend en dat blijkt min of meer in de richting van de bekende ster Aldebaran te zijn. Er is echter geen enkel gericht plan om deze of enige andere ster te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb mij gebaseerd op de NASA. Het moge duidelijk zijn dat een ruimtevaartuig waarvan op 23 januari 2003 het laatste signaal is ontvangen geen enkele (wetenschappelijke) informatie meer kan verschaffen en dat het daarom zinloos is om het waar dan ook naar toe te sturen (vanuit die optiek). Maar het is een veel leuker verhaal om te stellen dat er een ruimtevaartuig vanaf aarde op weg is naar zo'n ster.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht trouwens dat er ook een informatieplaat op dat ruimtevaartuig en dat het wel radiosignalen blijft uitzenden zodat het eventueel kan opgeschept worden door intelligent leven uit andere sterrenstelsels. Relevanter is de vraag of een andere planeet niet over 'ander leven' gaat, en dat is pas een boeiende vraag omdat we onze fantasie kunnen laten gaan. Bedoelen we met 'leven' dingen die bewegen, of eerder andere 'wezens' die denken en wellicht dus ook communiceren op een of andere wijze. Statistisch gezien, zal er nog wel leven zijn ergens, zij het misschien op een andere basis dan op koolstof. Maar of zij behoefte hebben aan contact of zich bezig houden met ruimtevaartuigen, dat is nog minder zeker. Zolang we in een sterrenstelsel van materie blijven, zal het wel ergens gelijkaardig zijn dat het over massa gaat en beweging. Fantasie combineren met woorden die enkel combineerbaar zijn op basis van empirische ervaringen, dat is een hele stap verder. Waarom wel en waarom niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat van die plaat klopt. Carl Sagan heeft daar nog voor gezorgd. Radiosignalen gaat niet meer, de stroom zal we op zijn (of misschiend e rekening niet betaald :-). Mogelijk bedoel je de voyagers die veel sneller bezig zijn ons zonnenstelsel te verlaten en die nog voor een tiental jaren signalen uit zenden (als ik mij niet vergis). De rest is (leuke en interessante) speculatie.