Hoeveel weegt de capsule waarin André Kuipers vanmorgen geland is na zijn reis vanuit de ruimte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lege gewicht van de reentry module van de Soyuz is 2955 kilo. Er kan nog eens 1355 kilo mee worden vervoerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar op de terugweg mag er slechts 50 kg mee teruggebracht worden als je met zijn drieën bent.
Plaatje bij antwoord
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ (ondanks het typefoutje van 2955 ipv 2950) :-)
paulus811
11 jaar geleden
Van mij ook een plus, al heb ik begrepen dat het ding steeds lichter wordt naarmate deze richting aarde gaat. Door de wrijving 'slijpt' het hitteschild steeds verder af, waarmee de capsule volgens mijn lekentheorie lichter wordt. Vandaar dat ie er ook zwartgeblakerd uit zag.
escape
11 jaar geleden
En hij gebruikt waterstofperoxide voor zijn raketjes????
Hoe zou dat werken?
paulus811
11 jaar geleden
Die dingen ontploffen een meter boven de grond, waarbij ook radioactieve straling vrijkomt. Van die remraketjes is trouwens ook een extra set gemonteerd, zodat er in totaal 6 van die dingen aan zitten.
escape
11 jaar geleden
Die straling komt voor uit de manier waarop ze de hoogtemeting doen. En ik lees dat de remraketjes op vaste brandstof werken, dus snap ik de H2O2 nog steeds niet. Ik spoel mijn mond dus af en toe met raketbrandstof?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
H2O2 is niet de brandstof, maar de oxidant. Het is in plaats van de zuurstof uit de lucht.