Hoeveel lichtjaren kan je reizen

(onbemand) kan je bijvoorbeeld 150 lichtjaren reizen om bij HD 209458b te komen en te zoeken naar leven met een apparaat? (onbemand dus het maakt niet uit als er geen eten enz. is, dan is er ook meer plaats voor brandstof)

Toegevoegd na 6 minuten:
in theorie natuurlijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het probleem is te versnellen (en weer af te remmen). Als je eenmaal dichtbij de snelheid van het licht bent, schrijven de relativiteitsformule's van Einstein ons voor dat de *reiziger zelf* er _lang_ geen 150 jaar over doet. (Voor de *observeerder* duurt 't *wel* zo lang! C.q. diegenen die achterblijven op Aarde.)
Maar zoals al gezegd: het probleem is zodanig te versnellen, zonder dat we kapot worden gedrukt:
http://www.goeievraag.nl/vraag/ruimterail-astronauten-dwars-maan-bouwt.93378
...en als je bent aangekomen, zit je met 't probleem van het afremmen.

Voor zover ik weet is er momenteel nog geen theoretisch haalbare oplossing gevonden die zulke versnelling mogelijk maakt, zodanig dat we een redelijke snelheid halen (een groot deel van de snelheid van het licht).

Brandstof is inderdaad ook een probleem. Er zijn enkele zeer grote optimisten die denken dat we nulpuntsenergie kunnen gebruiken. Dat is echter allemaal *erg* twijfelachtig. Zeker op korte termijn - zeg, de komende duizenden jaren.

Als we *nu* een reis zouden ondernemen met maximale inspanning en we zouden over 30 jaar klaar zijn met 't starten van de missie, dan zouden we misschien maximaal zo'n hoge snelheid kunnen halen dat we er alsnog vele duizenden jaren over zouden doen. Voor de observeerders/achterblijvers zal 't nog wat langer duren (voordat er optische bevestiging is dat de astronauten zijn aangekomen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

The Voyager is ons snelste ruimteschip. Die gaat 1/16.000.00ste keer de snelheid van het licht. Hij is uiteindelijk op weg naar Sirius, en gaat daar over 300.000 jaar aankomen. Ongeveer dan.
Hij reist met een snelheid van 60.000 km per uur.
Een lichtjaar is 9.500.000.000.000 km.
Als je meteen op weg gaat als je geboren wordt en doorgaat totdat je 80 jaar bent, dan ben je nog geen vijf lichtjaar van huis. Daar is nog niets te beleven.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, dan heb je Proxima Centauri gehad... Misschien dat er daar wat te doen is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel liter brandstof neemt dat ding wel niet mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meer dan een paar honderd. De motoren brandden maar enkele minuten bij de lancering en om genoeg snelheid te maken om uit de zwaartekracht van de aarde te ontsnappen. Daarna is het alleen maar door slim gebruik te maken van de zwaartekracht van andere planeten nog sneller gaan reizen.
escape
13 jaar geleden
Volgens mij is Proxima geen goede plek voor 80-jarigen, daar is het uitgaansleven ter plaatse niet geschikt voor.
Ik zou een andere reisbestemming uitkiezen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor vijf lichtjaren aan 60.000 km per uur heb je wel 100000 jaar nodig
je zal dan geen 80 jaar , maar wel 100000 jaar zijn
http://www.astroblogs.nl/2008/07/13/hoe-lang-is-t-reizen-naar-proxima-centauri/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan moeten ze constant brandende motoren maken, draaiend op stof die je in de ruimte kunt vinden
Eerst even het gene we als mens al aankunnen:
Het verste dat de mens tot nu gereisd heeft is precies 1 lichtseconde : de Maan op ongeveer 300.000 km
Nu een bemande reis naar Mars ….tegen de te verwachten 160.000 km per uur (van Amsterdam tot Ankara in 1 minuutje …. da’s vlug he)…..de reis tot Mars zou dan ongeveer bij een gemiddelde afstand van 861 miljoen kilometer 10 maand duren (heen)
861 miljoen kilometer is ongeveer 48 lichtminuten
Misschien is het voor bemande vluchten nog een eeuw te vroeg is om over lichtjaren te praten.

De dichtst bijzijnde sterren uit de Centauri groep liggen tussen 4 en 5 lichtjaren van ons , tegen de snelheid die we nu aankunnen naar Mars :een slordige 30.000 jaar…. Wanneer de Neanderthalers een sonde tegen die snelheid naar de dichtsbijzijnde ster (na onze Zon) zouden sturen….. dan zou die nu ongeveer aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een lichtjaar is een jaar reizen met 300.000 kms

Toegevoegd na 22 uur:
continu