hoe komt dat we niks merken of voelen dat de Aarde zo hard Een Baan om de Zon Vliegt?

Ook Alls We Naar De Sterre Kijken Lijken die ook stil te staan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

We voele hed nied omdad je snelheit nied voeld. je voeld alleen maar versnelling (= verandering in snelheid).
De sterre lijke stil te staan omdad ze zo verrekte ver weg zijn. Wei bewegen maar een heel klijn beetje in vergeleiking med die afstanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Ter vergelijking. Als je fietst en een auto haalt je in met een snelheid van 50km/u op 1 meter langs je heen, is dat heel snel. Als een tegenligger met diezelfde snelheid aan de andere kant van de weg rijdt lijkt dat niet zo snel.
De zon draait met een reuzensnelheid om ons heen, maar doet dat op zeer grote afstand. De sterren staan nog veel verder weg. Dus lijkt bijna stil te staan.
Dit ter verduidelijking van een kort en goed antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet, een cirkelvormige beweging is namelijk ook een versnelling. Elke verandering in een rechtlijnige beweging is een kracht voor nodig, en die kracht (en dus de versnelling verandering van snelheid in een bepaalde richting) voel je. In verband met het treinvoorbeeld hieronder zou het antwoord kloppen, maar dus niet in het geval van een cirkelvormige beweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bezielt je in godsnaam om bijna ieder woord in je (goeie) antwoord met opzet fout te schrijven ?
Vergelijk het maar een beetje als je in de trein staat en de trein rijdt gewoon, dan blijf je keurig staan en merk je niet hoe snel je rijdt. De trein zou 500 km/u kunnen rijden of 10 km/u, zolang je niet naar buiten kijkt, merk je er niets van. Echter... als de machinist ineens versnelt of vertraagd (of als er iemand aan de noodrem trekt) dan merk je dat. De aarde heeft een constante snelheid (gelukkig maar) en zolang dat zo blijft merken we niets van die enorme snelheid.
Onze @astro_andre zou wel iets van die snelheid kunnen merken, mij hij kijkt dan ook "uit het raam".