Met hoeveel aan tijdsverschil wordt het daglicht weer langer?

De dagen worden weer langer. Maar met hoeveel seconden/minuten per dag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ik zou verwachten dat het grofweg een sinusvorm is. Op dit moment neemt het nog maar heel langzaam toe, rond maart/april zou het het snelst moeten gaan, om daarna weer af te remmen en uiteindelijk weer om te keren. Als deze tabel klopt: http://www.zonsopkomst-tijden.nl/p/zonsopkomst-zonsopgang-2015.html Dan zou het begin maart om 2-3 minuten per dag 's avonds, en 1-2 minuten per dag 's morgens gaan.
kierkegaard47
9 jaar geleden
correctie, begin april 2-3 minuten iedere ochtend, 1-2 minuten iedere avond.. Op dit moment is het nog maar gemiddeld 1 minuut per avond en amper iets 's morgens ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op deze site kan u het iedere dag volgen. Je kan de locatie en datum veranderen naar believen. http://www.zonsondergang-tijden.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Fader
Juist. en op vele gelijksoortige sunset-sundown tabellen.

Het beste antwoord

Na de winterzonnewende op 21 december gaat het lengen der dagen eerst heel langzaam: begin januari nauwelijks een minuut per dag. Maar het gaat steeds sneller: eind januari is iedere dag ruim 3 minuten langer dan de vorige, en eind februari zelfs 4. Dat blijft ongeveer zo tot half april. Dan wordt de toename weer minder: half mei nog 3, en begin juni nog maar 1 minuut extra per dag. Na de langste dag 21 juni gaat het korten ongeveer volgens hetzelfde patroon.
WimNobel