waar komt ruimte afval vandaan?

Ik las net een oud nieuwsbericht over dat de Japanners visnetten in de ruimte willen schieten om ruimte afval te vangen, dat om de aarde heen zwerft, maar waar komt al dat afval vandaan en waar bestaat het uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

We hebben in de loop van tientallen jaren als mensheid heel veel satellieten in een baan rond de aarde gebracht. Deze hebben niet het eeuwige leven en raken een keer uit hun baan en zijn niet meer te corrigeren. Ze vallen langzaam terug naar de dampkring en verbranden daar. Ook allerlei verloren spullen en afdekkappen van raketten enz. draait rondjes. China heeft geprobeerd een defecte satelliet kapot te schieten, maar het effect was veel erger: 1 object veranderde in 100000 kleine objectjes, die nog steeds in een baan ronddraaien. Toen in het jaar 2001 het Russische ruimtestation MIR, wegens ouderdom, werd afgedankt, is met een zeer gericht operatie het gevaarte in stukken terug in de dampkring gestuurd, waar het grotendeels verbrand is; de grote stukken zijn in de Grote Oceaan geplonsd. Maar het meeste afval is relatief klein en dat terug te halen zou erg kostbaar zijn. Ruimteafval wordt zoveel mogelijk in de gaten gehouden, zodat satellieten of het ISS een stuk puin kunnen ontwijken door in een iets hogere baan te klimmen. Het gaat ook wel eens mis: in 2009 botsten een afgedankte Russische satelliet en een Iridium satelliet op 650 km hoogte op elkaar. Dat gaf weer extra puin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hebben we in de loop der jaren er zelf allemaal ingeschoten. Het zijn vooral resten en onderdelen van raketten en kunstmanen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het bestaat uit resten van menselijke activiteit in de ruimte, zoals stukken van oude satellieten, zonnepanelen, rakettrappen, boutjes, moertjes en schroefjes die ooit uit handen geglipt zijn, dopjes, dekseltjes... Menselijke troep, dus.