In de (interstellaire) ruimte heerst een druk van ongeveer 13 nPa. Wordt deze zeer lage druk veroorzaakt door de zwaarste ster in het Heelal?

Om in de interstellaire ruimte een ultrahoogvacuüm van ongeveer 13 nPa te trekken heb je energie nodig van een puntmassa (zwaartekracht). In de interstellaire ruimte werken puntmassa's als communicerende vaten, want een zware ster oefent een grotere aantrekkingskracht uit op de interstellaire ruimte dan een lichtere ster. Het ligt dan voor de hand om een zeer zware ster als een zwart gat verantwoordelijk te houden voor het ultrahoogvacuüm van ongeveer 13 nPa.

12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nog zo weinig bekend het universum, dus ik denk niet dat iemand hier een concreet antwoord op heeft.

Antwoorden (1)

Om een ultrahoog vacuum te trekken is geen energie nodig. Energie is slechts nodig om een vacuum te maken in een omgeving waar druk heerst.

Op aarde bijvoorbeeld: om hier een vacuum te maken, is wel energie nodig. Die energie is nodig om de lucht weg te pompen, tegen de heersende luchtdruk in.

In de ruimte is geen lucht. Er is (bijna) niets. Dat is wat jij in je vraag een "ultrahoog vacuum" noemt. Dat is gewoon de (bijna) afwezigheid van materie. Dat is daar de natuurlijke situatie. Er is dus geen energie nodig om die situatie te creëren of in stand te houden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oja
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, toch heb ik hier nog wel aanmerkingen op. Vlak na de Big Bang was de dichtheid van de ruimte kolossaal hoger dan nu, dus moet er tijdens de uitdijing enorm getrokken worden om aan een ultrahoogvacuüm van ongeveer 13 nPa te komen. Daar is onvoorstelbaar veel energie voor nodig. Ook staan hemellichamen in verbinding met de interstellaire ruimte en vice versa, daar moet een onderlinge beïnvloeding tussen zijn overeenkomstig de wet op communicerende vaten. Hemellichamen zijn daarin open vaten die volledig met elkaar communiceren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Sinds de Oerknal dijt de ruimte uit. De ruimte zelf wordt dus groter. Daardoor komen de dingen die *in* die ruimte zitten, vanzelf verder van elkaar af te liggen. Daar is verder geen energie voor nodig. Dat materie samenklontert tot sterren en planeten komt door de zwaartekracht. Onze atmosfeer stroomt bijvoorbeeld niet weg naar de lege ruimte rondom ons. Dat komt doordat de aarde met haar zwaartekracht aan de gasmoleculen trekt. Daardoor blijft de atmosfeer bestaan en blijft de ruimte leeg.