hoe kunnen ze dit weten?

Een googolplex is een 1 met een googol nullen, ofwel 10 tot de macht googol.

Aangezien het aantal cijfers in een googolplex gelijk is aan een googol+1, is het onmogelijk om het getal googolplex in het decimale talstelsel uit te schrijven, omdat men nooit genoeg materiaal ter beschikking zou hebben: Er zouden per atoom in het heelal minstens 10.000.000.000.000 cijfers moeten worden genoteerd.

dit zegt wikipedia over het cijfer googolplex,
maar zolang het heelal nog onbekend groot is weten ze toch ook niet hoeveel atomen er zijn en hoeveel cijfers er op moeten worden genoteerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er wordt in de berekeningen gesproken over observable universe of universe known to mankind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

klopt, waarschijnlijk is het gebaseerd op het geschatte aantal atomen die volgens wetenschappers in het universum aanwezig zijn..

Toegevoegd na 6 minuten:
Het aantal atomen in het waarneembare universum wordt geschat op 10^80
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een verschil tussen het universum en het waarneembare universum; het waarneembare universum is daar maar een klein deel van (het waarneembare universum is gedefinieerd als dat deel van het universum wat op maximaal een aantal lichtjaren gelijk aan de leeftijd van het universum van ons verwijderd is). Geen 10^-20e deel trouwens. Een googol is bewust zo gekozen dat we verwachten dat het echt meer dan astronomisch groot is, zogezegd. Maar ja, over een paar jaar zouden we tot een ander inzicht kunnen komen.
Dan staat hier toch een klein foutje in wikipedia...

googol = 1*10^100

Dus googolplex is niet gelijk aan googol+1.
googolplex = 1*10^(10^100)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mormel , 'n goed en leerzaam antwoord . En ook heel vriendelijk verwoord. Je duimpje staat er al .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idem; dit had overigens beter gepast als reactie, niet als antwoord.