Waarom verlaten gassen mars?

Volgens mijn aardrijkskunde docent verlaten gassen Mars, en nu vroeg hij mij om er een presentatie te doen over waarom dit zou gebeuren. Bij Google vond ik niks, dus ik hoopte dat ik hier een antwoord zou kunne krijgen. Ander zoek ik nog wel verder.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hier staat het op wikipedia: "Omdat Mars bij gebrek aan een magneetveld ook geen magnetosfeer heeft, staat de ionosfeer van de planeet bloot aan een bombardement van geladen deeltjes van de zonnewind. Daardoor verliest de Marsatmosfeer voortdurend moleculen waardoor hij dun en ijl blijft." Iedere planeet met een atmosfeer verliest aan de bovenkant deeltjes die zo snel gaan dat ze kunnen ontsnappen. Maar als de deeltjes geïoniseerd worden gaan ze gemiddeld veel sneller en zullen er dus relatief veel ontsnappen. Bij de aarde worden maar weinig deeltjes geïoniseerd want het magneetveld zorgt voor een effectieve afscherming van de zonnewind. Bij Mars is er niet zo'n bescherming en daarom verliest Mars relatief veel deeltjes aan de ruimte.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mars_(planeet...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100