Waarom verlaten gassen mars?

Volgens mijn aardrijkskunde docent verlaten gassen Mars, en nu vroeg hij mij om er een presentatie te doen over waarom dit zou gebeuren. Bij Google vond ik niks, dus ik hoopte dat ik hier een antwoord zou kunne krijgen. Ander zoek ik nog wel verder.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwaartekracht is er een stuk minder, dus kan die niet alle gassen vasthouden.

Antwoorden (1)

Hier staat het op wikipedia: "Omdat Mars bij gebrek aan een magneetveld ook geen magnetosfeer heeft, staat de ionosfeer van de planeet bloot aan een bombardement van geladen deeltjes van de zonnewind. Daardoor verliest de Marsatmosfeer voortdurend moleculen waardoor hij dun en ijl blijft."
Iedere planeet met een atmosfeer verliest aan de bovenkant deeltjes die zo snel gaan dat ze kunnen ontsnappen. Maar als de deeltjes geïoniseerd worden gaan ze gemiddeld veel sneller en zullen er dus relatief veel ontsnappen. Bij de aarde worden maar weinig deeltjes geïoniseerd want het magneetveld zorgt voor een effectieve afscherming van de zonnewind. Bij Mars is er niet zo'n bescherming en daarom verliest Mars relatief veel deeltjes aan de ruimte.
WimNobel
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Het magneetveld van de aarde wordt veroorzaakt door de deels gesmolten ijzeren buitenkern, waarin sterke kringstromen optreden. Die is er misschien in Mars vroeger ook geweest maar nu is alles gestold. Het weer smelten van de buitenkern en weer op gang brengen van de kringstromen ligt ver buiten de mogelijkheden van de techniek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk effect/kracht zorgt ervoor dat alleen gesmolten ijzer een magneetveld kan vormen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh? Het heeft dus niets met bruine bonen of zo te maken?
WimNobel
11 jaar geleden
Tsja, dat vind ik ook een lastige zaak (van dat gesmolten ijzer dan, niet van de bonen). Wat ik begrepen heb is dat bij de aarde de vloeibare buitenkern als het ware meegesleurd wordt met de rotatie van de vaste mantel. Die draait dus mee maar door de stroperigheid wel met enige vertraging. Daardoor ontstaat dus een vloeistofstroom. Maar waarom er dan ook een elektrische kringstroom, en dus een magnetisch veld ontstaat, dat is mij ook niet geheel duidelijk. Misschien dat dit wiki-artikel hier opheldering kan geven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardmagnetisch_veld#Dynamotheorie
In dat artikel staan trouwens spel- en opmaakfouten; die zal ik meteen herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wacht, dus als ik het goed begrijp, komt her door de deeltjes van de zonnewind die een soort van bombardement vormen omdat Mars geen magneetmosfeer heeft? Alleen wat heeft dat ioniseren dan voor een effect?
WimNobel
11 jaar geleden
Door ioniseren krijgen de deeltjes een hogere snelheid en kunnen ze gemakkelijker ontsnappen.