Waardoor worden de schijngestalten van de maan veroorzaakt?

Dus de fasen van de maan. Ik dacht door de schaduw van de aarde...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee het komt doordat de zon er vanaf de zijkant tegenaan schijnt. Wat jij denkt kan ook voorkomen, dat de aarde tussen de zon en de maan beweegt, maar dat komt maar zelden voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal correct. Een schema waarin dit duidelijk wordt is overigens heel makkelijk op te zoeken mbv een google zoekopdracht. Zoek op iets als "schema fases maan" en je krijgt al tientallen plaatjes. http://www.google.nl/search?hl=nl&fhp=1&q=diagram+moon+phases&gs_sm=s&gs_upl=1234l4922l0l6105l23l14l2l4l5l0l320l2723l1.7.4.2l20l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&biw=1280&bih=933&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=4nIVT9ixBcOVOuic6IcD