Waarom verliest de maan zijn vaart niet

De maan cirkelt om de aarde, en sleurt daarbij de grote watermassa's van onze oceanen achter zich aan. Dat zijn de getijden. Dat kost toch veel energie, en dat zou op den duur de omloop van de maan toch moeten vertragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja en nee, de draaiing van de aarde om zijn eigen as is belangrijker (sneller, 1keer per 24 uur), de omloop van de maan is niet de veroorzaker van de getijden, maar het verschil tussen de aardrotatie (rechtsom, de maan verschijnt in het oosten en draait naar het westen) en de maanrotatie(hier linksom elke nacht om dezelfde tijd staat de maan wat verder naar links.) Over een getijdenperiode kun je de maan dus als stilstaand beschouwen met een fout van 3%.

Wat er dus gebeurt is het tegengestelde, de aarde verliest aan impulsmoment, maar de maan wordt door de waterbergen versneld. De totale impuls van een draaiende maan in omloop en van de aarde om zijn as blijft gelijk. De maan krijgt dus een hogere baansnelheid en gaat in een iets hogere baan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meer dan een eeuw geleden werd ontdekt dat de maan zich langzaam in een spiraal van de aarde verwijdert. De reden daarvoor ligt in de wederzijdse getijdenwerking van aarde en maan: De dag op aarde wordt ca. 0,0016 seconden per eeuw langer en de maan verwijdert zich elk jaar ca. 4 cm van de aarde.