Hoe werkt een toilet in een ruimte station?

Mijn dochter vroeg zich dat vandaag af. In een ruimte station is geen zwaartekracht. Alles zweeft dus. Wat er uit je lichaam komt zweeft dus ook! Hoe werkt het dan als je moet poepen of plassen??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op onderdruk. De afvalstoffen worden afgezogen in een tank. De urine wordt weer gefilterd en gezuiverd voor drinkwater. (Wordt wat lastig als je maanden in de ruimte zit om liters water vanaf de aarde mee te nemen.)
In verband met de kosten van lancering enzovoort mag er geen overtoliige bagage mee naar boven.
Het klinkt misschien vies maar urine die net uit het lichaam komt is steriel, de reactie met de omgevingslucht geeft het luchtje. En we worden opgevoed dat poep en pies vies is.
Wees gerust, de astronauten hebben een hele dure wc aan boord én een hele goede zuiveringsinstallatie.