Welke bouwwerken zijn in de vorm van een sterrenbeeld gebouwd?

De vraag dekt de lading eigenlijk niet, maar ik kon niks beters verzinnen. Nu m'n echte vraag...
Ik heb een aantal jaren geleden een programma op discovery channel/national geographic channel gezien waarbij de bouwjaren van de bouwwerken met behulp van precessie van de aarde kon worden bepaald. Ze konden namelijk bepalen wanneer de sterrenhemel er hetzelfde uitzag als de positie van de bouwwerken. Zover ik me kon herinneren waren veel van die bouwwerken ongeveer 10.000 jaar oud. Ik zoek dus ook meer informatie over de gebouwen die ook volgens zo'n patroon zijn gebouwd. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat je misschien iets kunt vinden in de bouwkunde van de Maya's. Zij waren in staat heel precies bouwwerken naar sterren en zon te plaatsen. Er is hier veel interessante informatie over te vinden.
De sterrenkunde van de maya's is iets wat eeuwen later nog steeds heel belangrijk is en waar de wetenschap tegenwoordig nog veel waarde aan hecht.

Ook in de egyptische bouwkunsten is het een en ander terug te vinden qua sterren en sterrenbeelden. Bepaalde piramides werden zo volgens bepaalde punten in de sterren gebouwd.

bv de piramide van Gizeh:
De Egyptenaren geloofden in een leven na de dood en dachten dat de ziel na de dood naar de sterren zou gaan. Goede zielen zouden zich voegen bij de koning van de onderwereld, Osiris genaamd. In één van de oudste hiëroglyfen staat dat de ziel van de dode farao naar het sterrenbeeld Orion zou afreizen naar Osiris toe. De andere ster, de ster Sirius, was ook van enorm belang voor de Egyptenaren. De inmiddels beroemde Robert Bauval ontdekte het grote bewijs dat de 3 piramiden van Gizeh met het sterrenbeeld Orion te maken hebben en dat de Egyptenaren hadden geprobeerd de hemel op aarde na te maken. De drie piramiden van Gizeh waren de 3 sterren van het de "gordel van Orion".

Hoop dat je hier iets mee kunt of dat je dit bedoelde. Het is erg diep graven in de geschiedenis om precies de gebouwen te vinden die naar de sterrenhemel is gebouwd, maar daarom wel erg interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnx. Er is gelukkig veel te vinden over de piramides op internet. Heb net een tijdje zitten lezen... mijn interesse is gewekt... wederom :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten de gordel zelf (Gizeh) zijn er ook meer landinwaarts meer piramiden gevonden die samen met Gizeh het hele sterrenbeeld Orion laten zien. Hier is een documentaire uit de jaren '90 over. Daarnaast is het bekend dat de oude Egyptenaren getracht hebben de “hemel” op aarde na te bouwen.
En hoewel niet direct een bouwwerk denk ook eens aan de Nazca lijnen in Zuid Amerika. Voor meer informatie raad ik je het boek ‘Waren de goden kosmonauten’, van Erich von Däniken aan. Wat je er van maakt c.q. geloofd moet zelf maar bepalen. Succes.

Andere antwoorden (1)

Buiten de gordel zelf (Gizeh) zijn er ook meer landinwaarts meer piramiden gevonden die samen met Gizeh het hele sterrenbeeld Orion laten zien. Hier is een documentaire uit de jaren ‘90 over. Daarnaast is het bekend dat de oude Egyptenaren getracht hebben de “hemel” op aarde na te bouwen.
En hoewel niet direct een bouwwerk denk ook eens aan de Nazca lijnen in Zuid Amerika. Voor meer informatie raad ik je het boek ‘Waren de goden kosmonauten’, van Erich von Däniken aan. Wat je er van maakt c.q. geloofd moet zelf maar bepalen. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast kun je ook nog googelen op "witte piramiden, kom je uit in China.