Dit zou het antwoord moeten zijn.

Het licht van de ster reist door de dampkring en wel met een langere weg naarmate de ster lager staat. De dampkring bestaat uit "bellen" lucht die allemaal een iets andere temperatuur hebben en in voortdurende beweging zijn. Het licht van de ster bereikt ons oog daardoor langs een telkens iets andere weg door de dampkring. Daardoor lijkt het sterbeeld voortdurend heen en weer te springen/schitteren (scintilleren).

Ook kunnen die luchtbellen als prisma's werken, en zo de verschillende kleuren produceren die een scintillerende heldere ster kan vertonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scintillerende?
Nooit van gehoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zei mij persoonlijk ook niets, maar het staat zelfs in de online encyclopedie. scintilleren: schitteren -fonkelen -flikkeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag van mij geschrapt worden uit 't woordenboek :).

Andere antwoorden (1)

Luchtbewegingen in de atmosfeer (bijv. door temperatuursverschillen). En dan heb je nog snel ronddraaiende sterren die aan één of twee kanten een bundel licht uitstoten. Maar die zie je zelden of nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt het over pulsars. Die knipperen in de radiogolf gedeelte van het EM-spectrum, niet in het zichtbare. Tenzij je anders kan bewijzen met een bronnetje o.i.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja want jouw bewijs is wel overtuigend mh75??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quasars heb je ook nog:
'Sommige quasars tonen namelijk helderheidsvariaties op korte tijdschalen, ...'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Quasar