Waarom is de maan zo fel, nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel genoeg antwoorden op je vraag :P Wou alleen nog even toevoegen dat hij gister inderdaad wel ERG mooi was...

Het beste antwoord

De "normale" afstand van de maan met de aarde is 364.000 km. Op 19 maart was het (ook nog eens) volle maan, en stond de maan dichter bij de aarde en wel op 356.577 km afstand.

Het verschil lijkt niet veel, maar de maan lijkt hierdoor wel zo'n 14% groter.

http://eropuit.blog.nl/algemeen/2011/03/20/supermaan-–-voorbode-van-extreem-weer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Maan staat dicht bij de aarde (gisteren meest dichtbij van het jaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow ik zei gister nog tegen mn vriend: kijk hoe fel de maan is haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest dichtbij sinds 1993 als ik het goed heb onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had gehoord dat het ongeveer in de twintig jaar gebeurde.
Omdat eens in de zoveel jaar de maan dichter bij de aarde staat.
13 jaar geleden
Gister was er (sorry ben de naam kwijt) iedergeval dit verschijnsel komt een keer in de twintig jaar voor dan is de maan 14% dichterbij en 34% feller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30% helderder, de supermaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super Nova!
Omdat het erg helder is. Er zit vrij weinig vocht in de atmosfeer, waardoor het zonlicht dat door de maan weerkaatst wordt, nauwelijks wordt verstrooid in de atmosfeer.

En verder speelt dat verhaal met die supermaan ook nog een heel klein beetje mee.

Wat doe je binnen! Naar buiten met je telescoop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm 34% feller is toch wel meer dan een heel klein beetje?
Omdat he volle Maan is en omdat de lucht heel droog en helder is.
en wanneer je veel fantasie hebt zie je de Maan wat groter....vooral omdat dat er in geramd is met het nieuws over een Super Maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteren was het volle maan, en bij _opkomst_ leek ze inderdaad groter. Toen ze hoog aan de hemel stond, was dat effect al zo goed als weg, maar de toegenomen helderheid was nog heel goed te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is er gemeten dat de maan 14% groter te zien was dan normaal, toch best wel meer dan met een beetje fantasie de maan groter zien vanwege de hype toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel beste vriend U heeft gelijk.
Maar U moet geen super Maan hebben om een grote Maan te zien. En wanneer U eens goed nadenkt zal U me gelijk geven.Wanneer U een vuurtoren ziet op 5 km of op 4.8 km is het logisch dat die tweede observatie groter is.
Maar wanneer ze u daar niet attent op maken ga je dat niet zien ....en dat is de hype.
er is zeg maar een soort van ''ruimte mist'' die is verdund
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg benieuwd waar ik die info kan vinden?