zal de aarde verdwijnen zodra de zon. groter word?

De zon word groter maar als de zon groter word dan zal het hier op aarde toch ook beetje bij beetje steeds warm worden? En zullen we toch uiteindelijk allemaal levend verbranden of heb ik het weer verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (9)

Als dat gebeurt dan in ieder geval niet tijdens de komende eeuwen.Dus maak je maar geen zorgen

Toegevoegd na 13 minuten:
En hoe en wanneer het gebeurt,zijn de geleerden het volgens mij ook nog niet over eens. Helaas,of misschien wel niet ook, zal niemand van ons ooit weten hoe het echt gaat aflopen, ondanks alle simulaties
12 jaar geleden
Dat is door wetenschappers inderdaad voorspeld. Het duurt echter nog 3-5 miljard jaar voordat dit aan de orde is. In die tijd kunnen er nog heel veel andere dingen gebeuren...

Toegevoegd na 1 minuut:
zie bron, dit beschrijft de manier van groter worden.
12 jaar geleden
Niemand zal t precies kunnen voorspellen, maar er zijn grofweg 2 theorieën: de zon groeit eerst, maar door de zwaartekracht zal de groei stoppen en zelfs inkrimpen. Big bang in reverse zeg maar. Of het hele universum blijft zich uitbreiden tot alle sterren (+zon) uitgedoofd zijn en het donker en koud is, dooie boel. Dit lijkt aannemelijker omdat de sterrenstelsels nog steeds uit elkaar groeien. Dus als de zon zo groot is, wat jij zegt is ie inmiddels een stuk afgekoeld en zijn wij al een stuk verder. Ik denk zelfs dat er dan al geen mensen meer op aarde zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de zon aan het eind van zijn levensduur is gekomen (pakweg over vijf miljard jaar) gaat hij uitdijen. Een proces van miljoenen jaren overigens. Mercurius en Venus zullen uiteindelijk ten prooi vallen aan de zon.

Maar wat gebeurt en dan?
Als er over 5 miljard jaar nog mensen op de aarde zouden wonen dan zien ze die zon dus steeds groter worden. Oceanen zullen verdampen en het oppervlaktegesteente (en ook alles wat erop loopt) zal smelten. Hopelijk hebben we tegen die tijd de technologie om naar een andere planeet te verkassen, want het wordt dan hoog tijd.

Door druk en zwaartekracht krimpt de zon uiteindelijk tot een lullig stukje zonder enige kracht. De aarde zal niet langer in de greep van de zon zijn en een onbekende reis in het heelal beginnen.

Een interessant boek waar dit op een mooie wijze in beschreven staat is E=MC2 van David Bodanis, waarin hij in begrijpelijke taal de vergelijking van Einstein uitlegt. Een stelling die ook in deze situatie zijn waarheid bewijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker niet uitgesloten echter er zijn ook theorieën dat de aarde uit zijn baan wordt gestoten en een zwerfplaneet wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat de mensen op de aarde voor die tijd allang op reis zijn gegaan naar andere planeten, ik zou best zo'n reis mee willen maken, ben te vroeg geboren, denk ik.
het lijkt mij super om met een snel ruimteschip het heelal te verkennen.
De zon zal uiteindelijk misschien te aarde verbranden maar wij zijn met zijn allen zo knap dat we dan misschien wel "beam me up, Schottie"of zoiets kunnen, dus ons lichaam kunnen verplaatsen door de ruimte........s.f. nu nog, maar straks werkelijkheid, helaas ben ik er dan niet bij....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zon wordt net wel / net niet groot genoeg om de huidige baan van de aarde en alles wat zich daarin bevindt op te slokken.
Echter, de zon verliest massa. En daarmee verminderd de aantrekkingskracht op de planeten. De aarde zou in een iets grotere baan terecht kunnen komen door de verminderde aantrekkingskracht. Het is niet zeker hoeveel.

Dus er zijn twee factoren met een foutmarge. De berekeningen die volgen op de huidige inzichten en kennis laten zien dat het kiele-kiele wordt of de aarde wordt opgeslokt door de zon. Te heet om te leven gaat het hier sowieso worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over zeg 1000 miljoen jaar zal de zon al substantieel warmer zijn, door het proces van kernfusie waarin nog steeds waterstof in ehleium wordt omgezet. Waarschijnlijk zal door de grotere stralingsdruk en de hier gepaard gaande hetere temperaturen op Aarde onze planeer pas echt een vochtige broeikas zonder ploen zal zijn........
Na zeg 2000 miljoen jaar zullen de oceanen al verdampt zijn en ook een deel van de Aardse atmosfeer zal verdwenen zijn. In het theoretische model dat er nog een overblijfsel van de mensheid zou zijn, is het dan of weg naar de sterren of einde oefening.
De laatste seconden (letterlijk seconden wanneer het fusieproces bij ijzer komt) zal de zon na zeg 5000 miljoen jaar na nu door een nova ten einde komen en zal de steen/ijzer/nikkel planeer (atmosfeer is allang weg) door deze superknal letterlijk weggeschoten worden en wellicht dat alleen de ijzer/nikkel kern het als residu zal overleven en door de snelheid weggeschoten zal worden.....is die snelheid meer dan 250 km per seconde dan is het mogelijk dat dit residu zelfs ons melkwegstelsel gaat verlaten..........in een ijl universum waar door de grote uidijingssnelheid dit residu de intergalaxy leegte in zal gaan...........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is nog lichtjaren dat er zoiets kan gebeuren !
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Enkele tientallen miljarden kilometers, bedoel je?