Ik zit nu op het moment buiten en kijk om hoog en zie maar een ster, wat is dat?

ik zie vaker maar een flinterend ding in de lucht. wat is dit? ik weet zeker dat het geen ster is want ik zie het bijna iedere avond en op de zelfde plek. sommige mensen zeggen dat het een station is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Met het blote oog zichtbare satellieten draaien op een paar honderd km hoogte. Die zie je duidelijk bewegen dus die zijn het niet. Geostationaire satellieten zitten op 36 000 km afstand, dat is veel te ver om te zien dus dat is het evenmin.
Als je één helder lichtpunt ziet, is dat meestal geen ster maar een planeet. De helderste planeet is Venus, die zie je soms in de avondschemering en soms in de vroege ochtend. Momenteel komt Venus 's morgens op dus die valt ook af. Dan is het waarschijnlijk Jupiter, die is 's avonds heel helder en die zie je al voor het helemaal donker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mogelijk zie je een stationair staande satelliet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat denk ik ook. geeft deze dan ligt door de zon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
Hier is de zon al lang onder, maar daar boven duurt het nog even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle geostationaire satellieten staan in een heel hoge baan recht boven de evenaar.
Vanuit Nederland moet je ze dus in het zuiden zien.
De hoogte van de baan maakt dat je ze met het blote oog niet kunt zien.
Je hebt dus waarschijnlijk iets anders gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onmogelijk! Geostationaire satellieten bevinden zich op ongeveer 36.000 kilometer van de aarde. Knappe jongen die zo'n satelliet met het blote oog kan zien (ervan uitgaande dat GSam niet door een telescoop zit te kijken).
Cryofiel
12 jaar geleden
Je kúnt geostationaire satellieten wel zien - dan moet het zonlicht precies op een groot plat vlak op de satelliet vallen, en dan moet de stand van de satelliet, de zon en de aarde zodanig zijn dat dat zonlicht precies naar jouw wordt gekaatst. De satelliet zelf zie je niet, die staat daarvoor veel te ver weg. De reflectie (speculaire reflectie, heet dat - zeg maar gewoon weerspiegeling) kun je echter wél zien. Maar dat duurt maar een fractie van een seconde, omdat alles echt heel precies in de juiste stand moet staan. De kans dat je een geostationaire satelliet ziet, is dus in de praktijk verwaarloosbaar klein. Overigens staan geostationaire satellieten niet precies in het zuiden. Ze staan boven de evenaar, op een hoogte van ongeveer 36000 km. Wij zien die satellieten op een ring staan die van de zuidoostelijke horizon via het zuiden (hoogste punt van de ring) naar de zuidwestelijke horizon loopt.
planeet venus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou helpen als je wat specifieker bent. Hoe laat kijk je omhoog? In welke richting?

Als je met 'een station', de ISS bedoelt dan is dat onzin. Die draait in ongeveer anderhalf uur rond de aarde en staat dus zeker niet stil. Venus is het absoluut ook niet want die staat nu overdag aan onze hemel. Jupiter zou kunnen. Die kun je nu 'bijvoorbeeld vanavond om een uur of 11, aan de zuidwestelijke hemel zien.