Nee, duistere materie beinvloed de zwaartekracht , bron 2
Maar de zwaartekracht beinvloed niet de duistere materie , bron 1

Hoe weten we eigenlijk dat donkere materie bestaat? Door de zwaartekrachtseffecten die het uitoefent op het zichtbare universum. Hoewel het bestaan van donkere materie dus buiten kijf staat, weten we er verder vrij weinig van. Zo weten we nog altijd niet waaruit het bestaat.

Computersimulaties laten zien dat de extra wrijving van de botsing ervoor zou zorgen dat de donkere materie afremt. De aard van die interactie is onbekend: ze kan het gevolg zijn van reeds bekende effecten, maar ook van een exotische, onbekende kracht. Op dit moment weten we alleen dat het niet de zwaartekracht is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar haal je vandaan dat donkere materie niet wordt beinvloed door zwaartekracht.
Erna55
8 jaar geleden
Bij bron 1 . Onderaan, bij "noten" .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar staat alleen dat ze weten dat de afremming niet door de zwaartekracht komt maar door iets anders. Daar staat niet dat donkere materie neit op zwaartekracht reageert. Volgens mij is dat ook onzin. Daarom een min.
Jazeker! Donkere materie oefent zwaartekracht uit. Dat is zelfs de enige reden dat we aannemen dat er donkere materie bestaat. We zien de zwaartekrachtsinvloed op de sterren en de gaswolken en concluderen dat er "iets" moet zijn dat zwaartekracht uitoefent.
Donkere materie beweegt ook onder invloed van de zwaartekracht. Het probleem is echter, dat donkere materie, anders dan "gewone" materie, geen elektromagnetische of andere straling uitzendt. De deeltjes (we nemen aan dat het uit deeltjes bestaat) botsen niet met elkaar. Ze kunnen wel versnellen en vertragen, en aldus potentiële in kinetische energie omzetten en omgekeerd, maar de som van die twee blijft gelijk. Ze kunnen hun energie niet kwijt, of, zoals het in technische termen heet, ze worden niet gekoeld. Donkere materie zal dus altijd in een grote diffuse wolk om de kern van een sterrenstelsel heen en weer blijven bewegen, tenzij iemand bedenkt hoe het toch "gekoeld" kan worden. Dat koelen zal niet door de zwaartekracht gebeuren (en dat is wat er in het door Erna aangehaalde artikel bedoeld wordt). Logisch; immers we weten dat gravitatiestraling extreem zwak is en alleen bij de meest energetische gebeurtenissen in het heelal gemeten kan worden. De eventuele gravitatiestraling van de donkere materie is veel te gering om die wolk te koelen. Of de donkere materie dan toch misschien op een andere manier z'n energie kwijt kan, en dus toch niet helemaal donker is, dat is een interessante onderzoeksvraag waar theoretici mee aan de slag kunnen.
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
' Dat koelen zal niet door de zwaartekracht gebeuren' Bedoel je nu de zwaartekracht van de gewone ons bekende materie (baryonisch materie) of de zwaartekracht van de donkere materie zelf. Maw kunnen onze protonen en neutronen nu wel of niet donkere materie beinvloeden dmv hun zwaartekracht?