Die berekenen we niet, het is een constante genoteerd als c die overeenkomt met: 299.792.458 m/s
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke is dus een aanname.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja, is maar wat je een aanname noemt, het is in ieder geval geen uit de lucht gegrepen getal.
tinus1969
7 jaar geleden
@simon1, nee het is geen aanname, het is een definitie. Een meter is de afstand die licht aflegt in 1/299792458 seconde.
Thecis
7 jaar geleden
@roquetrader
@tinus1969 Simon 1 heeft een punt. Als we het niet berekenen, moet het een aanname zijn. Ik vind zijn reactie heel terecht. Daarbij hebben we de meter gedefinieerd als wat het licht in een bepaalde tijd aflegt. Maar wat heeft dat te maken met hoe we c bepalen?? De definitie van de meter is daarvan afgeleid. En nee, het is geen aanname. We weten inmiddels dat het inderdaad 299.792.458 m/s is. Maar HOE weten we dat. Door het te hebben gemeten. En bij meten komen berekeningen. En dat is precies de vraag. En daar komt geen antwoord op...
tinus1969
7 jaar geleden
@Thecis, meestal is semantiek niet zo belangrijk, maar hier wel, want wat bedoel je met 'aanname'? De lichtsnelheid is een definitie: Een meter is de afstand die licht aflegt in 1/299792458 seconde. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid In die zin is het net als zeggen dat een cirkel 360 graden heeft; ook dat is een definitie, waarbij je ook zou kunnen definiëren dat een cirkel 100 graden heeft, of 400.
De bepaling van de lichtsnelheid is sinds de jaren 80 een practicumproef in de studie natuurkunde op de universiteiten. Een mogelijkheid is een He-Ne-laser te gebruiken met een chopper (draaischijf met open en dichte vakken). Het licht wordt zowel gemeten bij uitzending als na weerkaatsing aan een vaste spiegel in de verte. Beide elektrische signalen worden op een oscilloscoop gecombineerd, waarna met behulp van Lissajous-figuren de lichtsnelheid kan worden bepaald.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Meten_van_de_lichtsnelheid
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuke copy&paste, maar daar staat nog steeds niet hoe je het berekent...want zo naar een Lissajous figuur kijken word je niks wijzer.
Ik vind overigens de ontdekking van Rømer het knapst, is weliswaar ook geen berekening maar een observatie, en voor die tijd erg knap.
Thecis
7 jaar geleden
@roquetrader. Vooralsnog geeft Erotisi dus wel meer info over hoe het berekent wordt dan jij in je antwoord.
Maar wellicht kan je het even uitschrijven zodat de vraagsteller het daadwerkelijk weet hoe het berekent wordt...