Hebben sterren van dezelfde temperatuur ook precies dezelfde stralingsspectrum?

Meestal worden sterren als een zwarte straler beschouwd. Er kunnen wel afwijkingen zijn in het absorptie- en emissiespectrum doordat zij uit verschillende materialen zijn opgebouwd, dus dat laat ik even buiten beschouwing.

Met stralingsspectrum bedoel ik dan dat voor elke aanwezige golflengte er even veel intensiteit van is.
Maw het onderstaande plaatje staat vast onafhankelijk of een ster nu bestaat uit 80% waterstof en 20%helium of uit 20% waterstof en 80% koolstof (ik verzin maar even wat) als beide dezelfde temperatuur hebben?

Picture for question
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Spectra van sterren met dezelfde temperatuur hoeven niet exact gelijk te zijn. Maar als je absorptie- en emissielijnen geheel buiten beschouwing laat, en uitsluitend naar het continue deel van het spectrum kijkt, dan is er geen onderscheid te maken tussen sterren met dezelfde temperatuur en verschillende chemische samenstelling. En dus geldt het getoonde plaatje inderdaad voor zowel sterren met waterstof als die met helium aan het oppervlak.

Het continu-spectrum van een zwarte straler wordt uitsluitend bepaald door z'n temperatuur. Maar spectra van sterren bevatten ook lijnen die veroorzaakt worden door atomen, moleculen en ionen. Sterren zijn dus niet altijd een ideaal zwart lichaam, en soms verre van dat. Vooral bij koele rode sterren wordt het spectrum overwegend bepaald door de vele moleculen in de atmosfeer van de ster.

Historisch worden spectraaltypen met letters aangeduid. De volgorde, van heet naar koud is WOBAFGKMRNS. Later werd deze reeks verfijnd door een cijfer (0-9) toe te voegen.
Maar door de spectraallijnen te bestuderen kun je ook onderscheid maken op grond van andere kenmerken dan de temperatuur. Zo wordt aan de aanduiding een romeins cijfer toegevoegd voor reuzen- hoofdreeks- en dwergsterren: I = superreus, II = heldere reus, … V = hoofdreeksster, …
Zie voor een volledig overzicht het wiki-artikel.
Volgens deze systematiek is de zon een ster van spectraaltype G2V.
WimNobel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Toch blijf ik me daar over verbazen dat verschillende atomen gelijke spectrum geven. Dit is bijv het spectrum van waterstof:
Lyman Ly 1e 121,6 - 91,1 nm
Balmer Ba 2e 656 - 365 nm
Paschen Pa 3e 1870 - 820 nm
Brackett Br 4e 4050 - 1460 nm
Pfund Pf 5e 7460 - 2280 nm
Humphreys Hu 6e 12377 - 3280 nm Nu heeft waterstof maar 1 proton. Maar als ik bijv. zuurstof of koolstof neem hebben die veel meer protonen in hun kern. Door hun grotere kernkrachten, neem ik dan aan dat de elektronen daarvan ook hogere of in ieder geval andere golflengtes produceren.
Nu is hitte natuurlijk slechts een bepaalde trilling. Maar ik kan me moeilijk verenigen met het feit dat verschillende sterren toch dezelfde golflengte spectrum hebben van dezelfde intensiteit.
Als nou de intensiteit van de golflengtes anders zouden zijn, zou ik dat al beter begrijpen, maar zelfs die zijn dus hetzelfde. Hoe kan dat toch? Is daar een verklaring voor?