Als anti-materie bestaat?

Als Antimaterie bestaat, is er dan ook een ant-heelal mogelijk theoretisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Antimaterie bestaat. We hebben het gemaakt, we hebben het waargenomen, we hebben theorieën die het beschrijven. Het ontstaat dagelijks wanneer kosmische straling de bovenste lagen van de atmosfeer treft. Het ontstaat dagelijks overal om ons heen bij natuurlijke radioactiviteit.

Op het CERN is zelfs al anti-waterstof gemaakt. Dus niet alleen antideeltjes, maar echte materie, dus echte atomen, die puur uit zulke antideeltjes bestaat.

In onze kosmische omgeving is bijna alle materie de gewone materie; antimaterie is niet in noemenswaardige hoeveelheden te vinden.

Theoretisch is het mogelijk dat elders in het heelal bijna alles uit antimaterie bestaat, en dat onze gewone materie daar nauwelijks voorkomt. Wie weet bestaat één van de andere melkwegstelsels die we kunnen waarnemen wel uit antimaterie - het zou voor al onze waarnemingen geen enkel verschil maken.

Het enige probleem is dat er geen theoretisch model bestaat dat zou kunnen verklaren waarom een ander sterrenstelsel uit antimaterie zou bestaan, terwijl ons sterrenstelsel uit gewone materie bestaat.

Nu kan elke theorie er natuurlijk naast zitten, maar op dit moment lijkt toch echt alles erop te wijzen dat álle sterrenstelsels die wij waarnemen, waar dan ook in het heelal, uit dezelfde materie bestaan als het onze.

Als je met je vraag bedoelt of er een antiheelal mogelijk is dat *buiten* ons heelal bestaat, dan heb je het over onwetenschappelijke speculaties. Onwetenschappelijk, omdat er geen enkele manier is om zo'n theorie te ontkrachten, zelfs als ze onwaar zou zijn. Met andere woorden: al is de theorie nog zo fout, er is geen enkele manier om dat ooit te laten zien; zulke theorieën worden weliswaar veel gebruikt in de paranormale wereld, maar ze zijn beslist géén wetenschap.

Als je met je vraag bedoelt of het net zo goed mogelijk zou zijn geweest dat bij de oerknal een antiheelal zou zijn ontstaan, en dat wij in zo'n antiheelal zouden leven, dan heb je - tot nu toe - gelijk. Maar ook dat is onwetenschappelijk, zie boven.

Men begint echter enkele aanwijzingen te vinden die erop duiden dat er een zogeheten asymmetrie bestaat, waardoor bij de oerknal alleen maar een overdaad aan gewone materie KAN ontstaan. Indien die aanwijzingen worden bevestigd, is een antiheelal onmogelijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens, zover was ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De asymmetrie is een aanname om het kennelijke overschot aan materie te verklaren. Vooralsnog is mij niet bekend dat asymmetrie af te leiden is uit de huidige quantum-mechanische wetten (al dan niet gecombineerd met relativiteits-theorie). Er mist ook iets fundamenteels in onze kennis hieromtrent, want we hebben nog geen flauw idee waaruit de donkere materie bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Honni, naar mij beste weten is antimaterie en donkere materie niet het zelfde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Asymmetrie was een aanname. De huidige theorieën (het Standaardmodel) kennen geen asymmetrie. Recentelijk zijn er echter botsingsproeven geweest, waaruit wél asymmetrie bleek. Allemaal nog heel prematuur, dus misschien was het experiment wel verkeerd opgezet - maar toch, dit is niet de eerste aanwijzing. Dus asymmetrie is nódig om vanuit de oerknal het overschot aan materie te verklaren. Asymmetrie *lijkt* nu ook experimenteel te worden gezien. Het Standaardmodel kent echter geen asymmetrie... Reden voor de theoretici om terug te gaan naar hun denkruimten en het Standaardmodel aan te passen of uit te breiden. We praten tenslotte over wetenschap, en daar wordt de theorie aangepast aan de waargenomen werkelijkheid - niet andersom, zoals in de paranormale wereld gebruikelijk is.

Andere antwoorden (2)

Ja, want je mag elke theorie ontwikkelen die je maar wilt.
De juistheid van een theorie kan althans volgens vele wetenschapsfilosofen zoals Karl Popper nooit bewezen (geverifieerd) worden. (Wiki)
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ani-materie zou er het zelfde uitzien als materie, alleen als je er mee in contact komt heb je behoorlijke explosie.
AWM
13 jaar geleden
Als dat jouw theorie is: bravo!
Antimaterie is de enige verklaring dat er ooit niets is geweest. Er onstaat dus iets en het tegenovergestelde van iets(niet niets) uit niets.